Harlequin får ny logga och grafisk profil – vill nå unga romanceläsare

Harlequin, världens främsta romancevarumärke, har fått ny grafisk profil. Med en varmare, kvinnligare och modernare känsla är målet är förfina varumärket och få nya läsare att upptäcka det.

I mer än fyrtio år har Harlequin varit det självklara valet för tidlös romantik i bokform. Nu får varumärket en ny grafisk profil, men innehållet och löftet till läsarna är detsamma: romantik, passion, spännande intriger och relationer – och såklart ett lyckligt slut.

– Harlequin har sedan starten gett ut romantiska berättelser av kvinnor, för kvinnor. Tillgänglighet har varit ett ledord, det ska vara billigt och enkelt att få fatt på en stunds underhållning och romantisk verklighetsflykt. Vi bygger med stolthet vidare på den traditionen och fortsätter värna litteratur av och för kvinnor, samt kvinnors rätt till njutning, säger Anna-Lena Hernvall, Förlagschef HarperCollins Nordic.

Den nya logotypen tar avstamp i hjärtat, kärnan i all Harlequin läsning, samtidigt som den flörtar med två par läppar som möts i en kyss. Ester Stockholm har tagit fram det nya grafiska manéret.

– Harlequin har varit ett fantastiskt roligt varumärke att arbeta med. Jag minns när jag som yngre stod och gluttade i böckerna inne på ICA. Det fanns en lockelse med hela Harlequin-världen som var väldigt spännande och lite på gränsen till förbjudet, säger Lotta Mellgren på Ester Stockholm.  

Harlequins nya logga.

– Nu har utmaningen legat i att utveckla logotypen och den visuella identiteten till ett mer samtida och enhetligt uttryck, samtidigt som jag har månat om att behålla karaktär och igenkänning bakåt till Harlequins historia.  Den välkända rutan i Harlequin-logotypen är vidareutvecklad och den nya symbolen är hämtad från formen som uppstår när två läppar möts. På så sätt ville jag illustrera spänningen i mötet mellan två personer.

– Färger med fokus på rött och rosa kändes naturligt att frossa i, och symbolen har en särpräglad enkelhet som fungerar väl med Harlequins olika serier.  I en orolig värld kan Harlequin-historierna vara den verklighetsflykt vi alla så väl behöver. Mer kärlek åt folket helt enkelt, fortsätter Lotta Mellgren.

Varje år ger HarperCollins Nordic ut cirka 1 000 titlar inom serierna Romantik, Passion, Historisk, Läkarromaner, Dare och Silk. Några av de största Harlequin-författarna genom tiderna är Nora Roberts, Sarah Morgan, Robyn Carr och Sherryl Woods – samtliga idag bästsäljande författare i många länder.

Böckerna är populärare än någonsin och 2021 såldes det drygt 2,2 miljoner Harlequinböcker i Norden, varav nästan 40% som e-böcker.

– Vi hoppas att det nya manéret ska få fler unga romanceälskare att få upp ögonen för Harlequin – och att alla trogna läsare i Norden ska älska det lika mycket som vi gör, säger Anna-Lena Hernvall.

Harlequin är en del av bokförlaget HarperCollins Nordic och det nya grafiska manéret införs i hela Norden.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Pressrelease

Pressrelease

Vi publicerar utvalda pressreleaser för att kunna länka till dem i våra nyhetsbrev och notiser. Förlag och andra i bokbranschen är välkomna att skicka sina pressreleaser till tips@boktugg.se Kanske publicerar vi releasen, kanske gör vi en egen nyhet på den. Vi läser i alla fall alla inkomna nyhetstips även om vi inte kan svara på alla mejl.

tips@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL