Erik Fichtelius läste in ljudboken Historiska katter för Langenskiöld

Erik Fichtelius läser själv in sin storsäljare Historiska Katter som ljudbok åt Bokförlaget Langenskiöld.

Bokförlaget Langenskiöld har tagit ett första steg in i ljudboksvärlden genom Erik Fichtelius inläsning av förlagets storsäljare Historiska katter.

– Det är förstås lite oväntat att ett kvalitetsförlag som i huvudsak producerar rikt illustrerade böcker ger sig in i leken kring ljud och streamingtjänster. Men förfrågningarna har duggat tätt den sista tiden så vi tänkte att varför inte göra ett försök, förklarar Susanne Hamilton, förlagschef och VD för Bokförlaget Langenskiöld.

Ljudboken Historiska katter finns sedan i måndags tillgänglig på Nextory, Bokus, Adlibris och Bokon. Under våren planerar Langenskiölds att släppa åtminstone tre nya titlar och fungerar det bra kommer de att fortsätta på den inslagna vägen.

Vem är det främst som efterfrågar audioversioner av era böcker?
– Det är framför allt från läsare vi märker efterfrågan, men även återförsäljare och bibliotek har efterlyst ljudböcker, säger Susanne Hamilton till Boktugg.

Hur mycket har Historiska katter sålt?
– Målsättningen från början var 8 000 ex men nu trycker vi till och ökar upp målet till 17 000. Nästa år kommer den tredje boken i serien, Historiska hästar, ut och det har visat sig att böckerna drar varandra bra så kanske kan vi med den här serien sikta mot stjärnorna.

Langenskiölds fokus är och kommer alltid att vara vackra och viktiga kvalitetsböcker i tryckt format, men precis som många andra förlag är Langenskiölds naturligtvis intresserade av att ge läsaren möjlighet att konsumera böcker på så många olika sätt som möjligt. Därför kommer förlaget att starta upp Langenskiölds litterära salong under hösten 2019, en slags exklusiv bokcirkelverksamhet.

– Läsning av facklitteratur kan ofta upplevas som en solitär aktivitet och det vill vi ändra på. Den blir ett socialt möte med syfte att utveckla och fördjupa sig eller bara lära sig lite om hur bokbranschen fungerar, säger Susanne Hamilton.

Bokförlaget Langenskiöld vill vara så bred som möjligt i sitt urval av böcker för att ge deltagarna möjlighet att få prata om olika ämnen. Under höstterminen kan det till exempel handla om arkitektur, både ur historiskt perspektiv samt nutida.

För några år sedan talades det en del om att läsarna skulle kunna köpa pappersbok, ebok och ljudbok i ett paket. Har ni tittat på kombinationer av ljudbok på CD och pappersbok eller download av digitala format för den som köpt pappersboken?
– Ja, det har vi men nysatsningen är ju precis i uppstartsfasen så vi har många olika paketeringsformer att benchmarka, men en sak är säker – någon CD blir det inte, säger Susanne Hamilton.

Än så länge gör de inte heller någon specialversion av manus för ljudformatet utan kör (som nästan alla förlag) på den tryckta bokens text för inläsaren.

Om ni ska summera 2018 för förlaget, hur ser det ut ekonomiskt och utgivningsmässigt?
– Finanserna går bra och vi ser en ljusnande framtid för fackböcker. När det gäller utgivningen så har vi i år givit ut 16 vackra och viktiga böcker vilket är en rekordutgivning för Bokförlaget Langenskiöld, säger Susanne Hamilton.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL