Ordberoende förlag inleder satsning på egna ljudböcker

Ewa Åkerlind, ägare och förlagschef på Ordberoende förlag. Foto: Richard Ryan de Cuevas

Intresset för Ordberoendes titlar i ljudboksformat ökar allt mer, konstaterar förlagschef Ewa Åkerlind. Tidigare har förlaget sålt vidare ljudrättigheterna till andra utgivare, men nu börjar de ge ut sina egna ljudböcker.

– Vi kan se en minskning i försäljning av våra titlar i pappersformat, säger Ewa Åkerlind som har drivit förlaget Ordberoende sedan 2009. Bra recensioner är inte heller någon garanti för att läsarna ska välja att köpa böckerna i tryckt form.

Under 2018 inleder Ordberoende förlag därför en satsning på att själva ge ut sina titlar i audioformat, istället för att som tidigare sälja vidare dessa rättigheter till ljudboksförlag.

– När vi säljer bort ljudböckerna får vi först ett år senare veta hur det har gått. Man får en klumpsumma med intjänad royalty och en rapport i efterhand om att boken har spelat in si och så många kronor. Genom att vi nu ger ut titlarna själva får vi en bättre och mer direkt överblick över hur försäljningen går i olika streamingtjänster, vilket blir en stor hjälp när vi planerar fortsatt utgivning, säger Ewa.

Hösten 2017 anställdes Maja Åkesson på Ordberoende som förlagsassistent för att utveckla förlagets utgivning av ljud- och eböcker. I samband med det inleddes ett förberedande arbete med ljudboksutgivning, och under den gångna vintern och våren har de hört sig för med olika aktörer hur det fungerar, för att hitta en bra lösning.

Efter att ha varit i kontakt med flera olika ljudstudios för att se vad de kunde erbjuda har Ordberoende nu anlitat en professionell studio, och i vintras smygsläppte de sin första ljudbok.

– I januari gav vi ut Hjärnan bakom allt av Britta Sjöström, för att prova hur det gick. Det är en rätt så kort bok så vi bestämde oss för att ge ut den som ett test. Och nu ger vi ut Franska kort, en mysdeckare som jag tror passar perfekt att ha i lurarna i hängmattan i sommar.

Planen är att fortsätta ge ut egna ljudböcker, men det är inte riktigt bestämt om det blir alla titlar eller om några kommer fortsätta att säljas vidare till ljudboksförlag.

– Jag har förstått att feelgood och deckare går bäst i ljud, men att många läsare föredrar vanliga romaner i pappersformat, säger Ewa. Så vi får se vilka titlar vi kommer satsa på. Det handlar också om vad vi har för budget, det kostar ju en del med inläsare. Men många ljudboksförlag har varit intresserade av våra böcker, så de verkar passa bra i ljudform.

Avslutningsvis berättar Ewa att när hon sa upp sig från sitt jobb 2013 för att starta förlaget var hon på möte med en förläggare på ett av Sveriges största förlag. Hon frågade ”Hur skulle du göra om du vore jag?”, och fick svaret ”Jag skulle se till att alla böcker fanns i alla format och alla kanaler”.

– Det har jag haft i bakhuvudet hela tiden, men man måste lära sig vilka böcker som säljer bra i vilka format, säger Ewa Åkerlind. Ibland vill läsaren kanske ha något att lyssna på i bilen, men ibland vill man kanske ha något riktigt fint och bestående att ställa in i sin bokhylla. Många av våra titlar har fantastiska omslag av Mikael Ceken, de är jag övertygad om att läsarna kommer fortsätta fylla sina bokhyllor med och inte bara ha som en ljudfil.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL