Blå kokboken ska förbättra cancervården

Efter stora framgångar med Rosa kokboken I & II driver nu Anna Benson nästa kampanj i kampen mot cancer. Blå kokboken är de Rosa kokböckernas motsvarighet för att lyfta frågor kring prostatacancer.  

Författaren och konstnären Anna Benson arbetar dedikerat för att förbättra cancervården i Sverige. Hon har under de senaste åren engagerat sig i flera kampanjer för Rosa bandet, är författaren bakom succéböckerna Rosa kokboken I och II och driver också Cancerpodden.

På Bokmässan släpptes Blå kokboken som är de Rosa kokböckernas motsvarighet för den cancerform som bara drabbar män: prostatacancer. Med draghjälp från kända män som delar både sina erfarenheter av sjukdomen och sina favoritrecept, ska boken helst samla in minst en miljon kronor – ett ekonomiskt mål som Anna lyckats med i sina tidigare kampanjer flera gånger om.

Det började för några år sedan när Annas dåvarande partner gick bort i cancer.

TIPS: Boktuggs nyhetsbrev via epost till din inbox varje vecka – anmäl dig idag >>

– Jag var en sådan där anhörig som kände mig väldigt hjälplös, berättar Anna. Men jag ville väldigt gärna bidra med det jag kunde. Jag är både konstnär och författare och den första kampanjen gick ut på att måla Sverige rosa. Då drog vi in en miljon kronor på 31 dagar och jag insåg hur enkelt det var att göra kampanjer som engagerade folk.

De Rosa kokböckerna fick hejdundrande framgångar: de trycktes i en upplaga om 10 000 exemplar vardera och den första boken drog in en miljon till Cancerfonden och den andra någonstans mellan 600 000 och 700 000 kronor. Uppmärksamheten de tilldragit sig har krattat manegen för Blå kokboken som redan på Bokmässan såldes i 300 exemplar.

– Många känner redan till konceptet i och med de Rosa kokböckerna, säger Anna. Profilerna i boken gör också ett imponerande jobb, de är med hela vägen och sprider information om boken i sina nätverk och sociala media.

Anna är både hängiven och dedikerad till den tryckta pappersboken men menar att det absolut enklaste sättet att nå människor är på den digitala vägen. Därför driver hon också Cancerpodden. Att gå både via litteraturen och etern blir en ultimat kombination som ringar in så många som möjligt. Hennes arbete handlar inte bara om att dra in pengar utan även att lyfta brännande frågor kring cancer vilket är ett av Blå kokbokens syften.

– Prostatacancer är den vanligaste cancerformen, ändå är det få som testar sig, säger Anna. Vi kvinnor blir kallade för att ta både cellprov och göra mammografi men män blir inte det. I boken tar vi också upp varför män generellt har svårare att prata om sådana här saker än kvinnor – det är oerhört viktiga frågor.

Under kommande veckor hålls flera signeringar av Blå kokboken runt om i landet. Vid varje tillfälle medverkar två eller tre av de kända män som delar sin cancerhistoria i boken.

– Många företag har redan beställt in boken som julklapp till sina anställda, säger Anna. Benzer Publishing har funnits i 12 år nu och vi har ett fint kundregister att arbeta mot. 2 000 böcker har redan sålts online via vår nätbutik. Blå kokboken är utformad med lite extra allt och det ska tilläggas att ingen tjänar några pengar på detta, det är bara för den goda saken.