Så tänker förlagen locka besökare till sin monter på Bokmässan

Ambulanshunden Villo Foto: K&R förlag AB

Att sticka ut på Bokmässan i Göteborg är en konst väl värd att behärska för utställarna. Stora förlag har dragplåster i titlar och författare, medan de mindre behöver något extra som fångar besökarnas uppmärksamhet. 

Svenska mässan i Göteborg är stor nog att härbärgera ett smärre hav av människor som under Bok- och biblioteksmässan ska navigera längs gångarna och finna sina pärlor. Intrycken blir under mässbesöket många och för att inte drunkna i mängden behöver förlagen göra något lite extra som fångar besökarnas intresse.
Årets tema är bildning och precis som förra året tar Idus förlag vara på det aktuella ämnet och gör en grej av det. 2016 stod Yttrandefrihet som mässans huvudrubrik och i Idus monter kunde den som ville skriva tre meningar på den bok som efter mässan blev Rekordboken. I år samlar Idus förlag in människors kunskaper i kategorin “Värdelöst vetande” och presenterar det på Instagram.

– Poängen är att folk ska kunna dela med sig av vad de kan, säger Åsa Norén. Vi på förlaget kommer inte kunna stå till svars för att allt är sant men det är fritt fram att bidra med vad man vill.

Idus förlag satsar på Värdelöst vetande Foto: Idus förlag
Idus förlag satsar på Värdelöst vetande
Foto: Idus förlag

På en whiteboardtavla i montern får besökarna skriva upp vad de vill lära ut, fotografera av det och sedan skicka ut det på instagram under några givna hashtaggar. På så vis ska ryktet om eventet sprida sig så att fler hittar till montern samtidigt som det Värdelösa vetandet når en så stor publik som möjligt.

– Det blir en tävling där tre stycken vinner vars ett presentkort i vår webshop, berättar Åsa och konstaterar: Om man inte gör något extra så drunknar man lätt i mängden.

– Bokförlaget K&R AB har ett fullspäckat program med många signeringar och närvarande författare på plats, bland andra Karin Linderoth med sina böcker om highlanderkossan Margit. Under lördagen får de också besök av ambulanshunden Villo som har huvudrollen i Amelie Rosenblads och Sofia Hillbertzs barnböcker som ges ut på förlaget.

Villo kommer att vara i montern medan Amelie och Sofia signerar böcker mellan klockan 14.15 och 15.15, säger förlagets ägare Alwa Woxlin. Den röda halsduken han alltid har i böckerna kommer han givetvis ha på sig och självklart får man klappa honom. Han är jättesnäll.

Ambulanshunden Villo Foto: K&R förlag AB
Ambulanshunden Villo
Foto: K&R förlag AB

Redan förra året fanns en hund på plats på mässan, och det var aldrig några problem för förlaget att få tillstånd för att låta Villo vara med i år.

– Det är urviktigt att ha något extra som lockar folk, säger Alwa. Jag tror det är bra om besökarna känner igen sig i färger och hur man utformar montern också. Det underlättar att ha ett liknande utseende från år till år och vi gör alltid montern extra fin.

I Fantastikgränden har förlag och författare gått samman och håller som bäst på att producera en bok som ska delas ut gratis. Materialet består av noveller, illustrationer och essäer och varje författare köper en plats i boken för runt en tusenlapp. Den investeringen ska täcka produktionskostnaderna.

– I fjol arbetade vi mer en och en i Fantastikgränden, berättar Tora Greve på TiraTiger förlag. Att vi skulle ha en gränd är mässans eget förslag. Jag efterlyste ett Fantastiktorg när jag 2015 bokade monter för 2016 så vi skulle slippa springa som tättingar mellan montrarna.

Tora Greve Foto: TiraTiger förlag
Tora Greve
Foto: TiraTiger förlag

Fantastikgrändens uppkomst har lett till det vidare samarbetet förlagen emellan. Också i den egna montern jobbar Tora tillsammans med andra förlag – fem stycken är de som gått ihop och författarsamtalen kommer varvas med signeringar hos respektive förlag under olika tider. Och inför torsdagens mingel har Tora förberett en specialare:

– Jag har allierat mig med en vingård i Bordeaux och vi kommer att servera vin därifrån, berättar Tora. Samtidigt kommer Ulrika Fjällborg att bjuda på prover på delikatesser som man kan köpa. För mig är mässan något som ingår i livspusslet för mig och förlaget mår bra så det får helt enkelt kosta vad det kostar att vara där. Man säljer inte så mycket böcker men det är väldigt roligt.

Förutsättningar och mål med mässan både delas och skiljer sig förlagen emellan. En tjusning med detta är förstås den mångfald för litteraturen som det skapar under ett och samma tak. Norstedts monter är 231 kvadratmeter stor med egen monterscen där författarna avlöser varandra, fyra eller fem stycken i timmen. I samtal med förläggare eller redaktörer har författarna tio – femton minuter på scen innan de signerar böcker åt läsarna. Norstedts säljer mycket böcker under mässan och förlagets förhoppning är att intäkterna därifrån ska bära kostnaderna för mässan.

– Den stora utgiften är monterhyran och att bygga allt, säger kommunikationschef Olle Lidbom. Vi återanvänder en stor del av inredningen från år till år vilket känns både roligt och miljömässigt hållbart.

I år upplåter Norstedts sin scen i en timme under lördagen åt Svenska PEN. Diskussionerna om tryckfrihet och demokrati inför mässan har gjort att förlaget vill uttrycka var de står:

– Vi känner att det är viktigt att göra något som speglar vår hållning i detta med tanke på allt som varit, säger Olle.

Förlagsnamn: Idus förlag
Monternr: A 01:02
Yta: 18 kvm
Mässbudget (ca kostnad): “Vi har ingen direkt budget. Vi betalar vad monterhyran kostar och sedan försöker vi vara kostnadseffektiva i övrigt.”
Antal titlar i montern: ca 130 st

Förlagsnamn: K&R Förlags AB
Monternr: A 01:11
Yta: 8 kvm
Mässbudget: “35 000 kr för monterhyra. Sen tillkommer kostnad för hotell, frakt osv.”
Antal titlar i monter: ca 40 st

Förlagsnamn: TiraTigerförlag m.fl.
Monternr: A 01:52
Yta: 8 kvm
Mässbudget: “Den ingår i livspusslet och vi är fem förlag som delar på den.”
Antal titlar i montern:”Det kommer att variera från dag till dag eftersom vi är olika förlag på plats olika dagar.”

Förlagsnamn: Norstedts
Monternr: B 05:22
Yta: 231 kvm
Mässbudget: “Vi säljer mycket böcker och tanken är att mässans kostnader därigenom ska bära sig själva.”
Antal titlar i montern: ca 750 st

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,