ANNONS

Kickstarter-spurt: Marcus Stenberg samlar tio års foton från Bokmässan i ny fotobok

T v, en av många bilder i boken av fotografen Marcus Stenberg som på färgbilden till höger förevigats av Jeanette Öhman.

I september släpps fotoboken ”What a mäss” av Marcus Stenberg som ska finansieras med en Kickstarter. Med ett dygn kvar saknar han fortfarande några tusenlappar.

”Efter 10 år av fotograferande på bokmässan ges i slutet av september den första dokumentära fotoboken om mässan ut. Boken What a mäss samlar de bästa bilderna i en lyxig utgåva tillsammans med nyskrivna texter om mässan av Linda Skugge, Sandra Beijer, Hillevi Norburg, Peppe Öhman och Åsa Hjalmarsson”, skriver Marcus Stenberg i ett pressmeddelande.

Utgivningen finansieras via crowdfundingsidan Kickstarter och nådde halva insamlingsmålet på bara några dagar. Men sedan har det gått lite trögare och i skrivande stund har han fått in drygt 45 500 kronor av de 55 000 kronor han söker. Man kan tycka att det borde finnas hundratals människor som vill ha en fotobok om Bokmässan.

TIPS: Senaste numret av Magasinet Boktugg ute nu!

Hitta alla tidigare utgåvor av Magasinet här!

Varför bestämde du dig för att ge dig i kast med projektet?
– Jag har fotat tusentals bilder de senaste 10 åren på mässan men alltid bara lagt ut ett fåtal i bokbloggar jag haft och lagt väldigt lite tid på att redigera och välja ut bilderna eftersom jag prioriterat att snabbt få ut dem innan boksmällan kickar in för folk – den där stunden på mässans sista dag då många kanske inte har lust att se fler bilder på bokhögar och montrar. Nu när det inte blir någon fysisk mässa i år så tänkte jag att det kanske var dags att göra något mer beständigt av alla bilder och att det faktiskt kommer finnas en nog stor saknad efter signeringsköer och monterträngsel för att någon ska vilja titta på det i en bok, säger Marcus Stenberg.

Vilka förväntningar/förhoppningar hade du på Kickstarter-kampanjen, har det varit svårare än du hade räknat med att nå ut och är det något i kampanjen som du skulle gjort annorlunda?
– Jag kom på bokidén lite väl sent och la väldigt många timmar på att göra själva kampanjen och alla rewards så snygga som möjligt innan den publicerades. Tygkassarnas formgivning har jag förmodligen lagt mer tid på än själva bokformgivningen eftersom jag älskar bokmerch. Nu med en dag kvar av kickstarterkampanjen kan jag känna att jag borde ha försökt hinna göra lite video- och poddmaterial med skribenterna i boken och presenterat dem ännu mer, säger Marcus och utvecklar:
– En stor del av varför jag vill ge ut en bok om mässan är för att dokumentera den otroliga bredd som finns bland de som medverkar på mässan och att lyfta fram mindre förlag, förläggare, översättare och alla andra som jobbar med böcker bortom rampljuset. Det var viktigt för mig att inte bara ha med kända författare som Sandra Beijer, Linda Skugge och Peppe Öhman utan även Åsa Hjalmarsson och Hillevi Norburg som driver Sjösala förlag och Alastor press. Jag har fått jobba med idoler i bokbranschen och det borde jag nog lyft fram ännu mer eftersom det är så kul att alla de ville vara med.

Ingen fysisk bokmässa i år, vad kommer du att sakna mest med det?
– Att inte träffa andra medlemmar ur bokbloggarmaffian blir trist. Och att inte gå runt och fota från morgon till kväll i fyra dagar och alla oväntade möten det för med sig. Jag som i vanliga fall är väldigt asocial och introvert tycker att mässan är en så varm och välkomnande plats att jag faktiskt längtar efter att träffa andra människor där. Folk i min närhet är i chock över denna förvandling varje höst.

Slutligen, vem ska köpa ”What a mäss” och varför?
– Den som känner att den har råd med en fotobok kan köpa boken i förskott en månad innan planerad utgivning och på så sätt vara med och finansiera tryckkostnad och ersättning till skribenterna. Man får känna att man varit med och förverkligat ett kulturprojekt som annars inte blivit av och även om inget kan ersätta den fysiska mässan så kanske detta kan vara ett komplement till den digitala mässan, ett sätt att få vandra runt på golvet på distans och upptäcka förlag, böcker och författare som man annars missat.

Vill du se en fotobok med minnen från Bokmässan, kanske att bläddra i medan du lyssnar på studiosamtalen vid årets digitala variant, så ska du givetvis gå in på Kickstarter-kampanjen genast.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6400 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se