Elva nominerade till Årets marknadsföringsbok 2019

Frida Boisen är nominerad till Årets marknadsföringsbok för boken Digital Passion. Foto: Karl Nordlund

Av de böcker som nominerats till Årets marknadsföringsbok 2019 är tre utgivna av Liber och två av Roos & Tegnér. Vinnaren koras den 2 december.

Utmärkelsen Årets marknadsföringsbok 2019 utses varje år sedan 1991 av Sveriges Marknadsförbund. Böcker som deltar i tävlingen vänder sig till yrkesverksamma marknadsförare och kommunikatörer. 

Här är de nominerade:

Den digitala omställningen : Strategier och perspektiv

Den digitala omställningen : Strategier och perspektiv

De flesta organisationer upplever att den digitala omställningen är svår att greppa och hantera. Det enda man vet säkert är att digitaliseringen ännu bara är i sin linda och att den karta som många navigerar efter allt mindre stämmer med verkligheten. Läs mer »

Följarna först : redaktionell metod för kommunikatörer

Följarna först : redaktionell metod för kommunikatörer

  • Förlag: Liber
  • Utgiven: 2018-08-29

Här visar Staffan Ekengren hur du får redaktionell kommunikation att hända på riktigt, i vardagen. Boken går konkret igenom hur en inhouseredaktion byggs upp och görs redo att producera innehåll, men också hur lean, smarta processer och ledarskap hjälper redaktionen att arbeta effektivt och långsiktigt. Läs mer »

Förändringsprincipen. Skapa en kultur av förändring ...

Förändringsprincipen. Skapa en kultur av förändring ...

Morgondagens brutala förändringstempo måste mötas med nya och radikala grepp. Utmaningen består i att dagens organisationer inte arbetar tillräckligt med förändring. Problemet är bristande omvärldsanalys. Lösningen är att skapa en verksamhet som helt igenom präglas av förändringsdriven omvärldsanalys. I Förändringsprincipen får du veta hur det går till. Läs mer »
Hållbar sponsring : en handbok för idrotten med teori, tips och inspiration

Hållbar sponsring : en handbok för idrotten med teori, tips och inspiration

Hur får vi fler sponsorer? Och hur kan vi utveckla befintliga samarbeten? Hållbar sponsring är en praktisk handbok som ger konkreta tips och råd i syfte att utveckla framgångsrika och långsiktiga sponsorskap. Boken utgår från idrotten och vänder sig främst till föreningar, förbund, evenemang och andra typer av rättigheter. Läs mer »

Lass is more : fyra steg till ökad lönsamhet genom nya målgrupper

Lass is more : fyra steg till ökad lönsamhet genom nya målgrupper

  • Förlag: Liber
  • Utgiven: 2019-07-04

LASS is more vänder sig till framgångsrika företag som vill utvecklas vidare. Här presenteras LASS-metoden som hjälper företag att hitta nya lönsamma kundgrupper. Se var det växer i din bransch, fråga vad kunderna egentligen vill ha och leverera lösningen på deras problem. Läs mer »

Lönsam affär : framgångsfaktorer för butik

Lönsam affär : framgångsfaktorer för butik

  • Förlag: Liber
  • Utgiven: 2019-01-08

För detaljhandeln räcker det inte längre att slå upp dörrarna på morgonen, starta kassaapparaten och expediera kunder. Nu ska man erbjuda så mycket mer: inspirera, bjuda på överraskningar, kunskap, social samvaro och helst också några upplevelser. Det är jätteroligt att göra allt det. Bara man vet hur. Läs mer »

NU : strategisk improvisation - Ledarskap för samhällsaktörer

NU : strategisk improvisation - Ledarskap för samhällsaktörer

Hur utövas ledarskap i en värld där det enda som tycks vara konstant är X-faktorn, ständig osäkerhet? Vilka principer ska ledare utgå från i en tid där det viktiga inte bara är att leverera finansiella resultat utan även samhällsnytta? 

I den här boken presenteras strategisk improvisation som ett nytt sätt att tänka och agera för ledare som en kompass för att kunna agera i takt med sin tid och omgivning. Läs mer »

Regler i en ny reklamvärld

Regler i en ny reklamvärld

Marknadsrätten är ett område i förändring – globaliseringen, EU-samarbetet och inte minst internets framväxt påverkar allt mer. Lagar och marknadsetiska regler kring reklam är ett allt viktigare rättsområde som är under ständig utveckling. Ett exempel är hur reklambudskap får se ut på sociala medier. Läs mer »
Supertrenderna : fakta och insikter som framtidssäkrar din försäljning och marknadsföring

Supertrenderna : fakta och insikter som framtidssäkrar din försäljning och marknadsföring

Vår omvärld blir allt mer snabbföränderlig och svårbegriplig, inte minst inom försäljning och marknadsföring där vi fullständigt översvämmas av data, analyser och rapporter. Vi kan dagligen läsa om nya fenomen, banbrytande teknik och förändrade köpbeteenden. Läs mer »

Förra året vann boken Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken.

I årets jury sitter: 

Sara Rosengren, professor vid institutionen marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm

Francesca O’Brien Apelgren, vd på Sveriges Marknadsförbund
Henning Robach, kursledare inom marknadsföring på IHM

Johan Hagberg, universitetslektor och docent i  i marknadsföring vid Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet

Carin Wikström, marknadschef  Teknologisk Institut AB

Sofia Ulver, docent vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Johanna Melén med ny bok om länderna i Putins skugga

Imperiehunger är en bok om de självständiga länder som genom historien dominerats av Ryssland och som fortfarande drygt tre decennier sedan Sovjetunionens fall kämpar för att ses som något annat än före detta sovjetrepubliker.