Följarna först : redaktionell metod för kommunikatörer

Följarna först : redaktionell metod för kommunikatörer
Författare
Förlag Liber
GenreManagement
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor172
Vikt360 gr
Utgiven2018-08-29
SABQblb
ISBN 9789147126156
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Här visar Staffan Ekengren hur du får redaktionell kommunikation att hända på riktigt, i vardagen. Boken går konkret igenom hur en inhouseredaktion byggs upp och görs redo att producera innehåll, men också hur lean, smarta processer och ledarskap hjälper redaktionen att arbeta effektivt och långsiktigt.

Redaktionell kommunikation, eller content marketing, är ett av de viktigaste verktygen för kommunikatörer och marknadsförare idag. Det handlar om att sätta sina följare och de man vill kommunicera med i första rummet och skapa redaktionellt innehåll som de verkligen har glädje av. För att åstadkomma det behöver kommunikatörer behärska det redaktionella hantverket, så som att nyhetsvärdera, hitta rätt vinklar och på ett flyhänt sätt förmedla starka berättelser.

Rätt använd kan en egen redaktion bli en stark muskel i företags och myndigheters kommunikationsarbete, särskilt i en tid när innehållsarbetet går hand i hand med en snabb utveckling av digitala kanaler.

I Följarna först visar Staffan Ekengren hur du får redaktionell kommunikation att hända på riktigt, i vardagen. Boken går konkret igenom hur en inhouseredaktion byggs upp och görs redo att producera innehåll, men också hur lean, smarta processer och ledarskap hjälper redaktionen att arbeta effektivt och långsiktigt.

Boken innehåller också flera spännande caseintervjuer där företag och organisationer delar med sig av sina erfarenheter av att arbeta redaktionellt.

<strong>Om författaren</strong>
Staffan Ekengren är en erfaren ledare och föreläsare inom redaktionell kommunikation. Som chef för Scania Newsdesk har han byggt upp en av Sveriges mest uppmärksammade och framgångsrika inhouseredaktioner. Staffan Ekengren har tidigare arbetat som journalist och redaktör inom både dagspress och radio, samt varit presschef på ICA-gruppen.