fbpx

Årets marknadsföringsbok 2018 handlar om employer branding

Anders Parment är en av tre författare till boken Employer Branding, Årets marknadsföringsbok 2018. Foto: Privat

Employer Branding av Anders Parment, Anna Dyhre och Hieronymus Rony Lutz tilldelas priset Årets marknadsföringsbok 2018. Linda Hörnfeldt fick ett hedersomnämnande.

Årets marknadsföringsbok delas ut sedan 1991 av Sveriges Marknadsförbund. I år går priset till boken Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken av Anders Parment, Anna Dyhre och Hieronymus Rony Lutz (Studentlitteratur), som handlar om hur man gör för att bli en attraktiv arbetsgivare. Boken nominerades även till Årets HR-bok 2018.

Motivering: ”I boken utvecklar författarna på ett förtjänstfullt sätt begreppet employer branding, vad det är och varför det är viktigt för företag och organisationer att vara en attraktiv arbetsgivare. De ger också ett perspektiv på hur arbetsmarknaden förändrats över tid och sin syn på vad morgondagens medarbetare kommer att förvänta sig. Juryn anser att bokens innehåll är lätt att ta till sig och att ämnesområdet är relevant för alla företag och organisationer.”

ANNONS

Ett hedersomnämnande gick till Linda Hörnfeldt för boken Yrke: Influencer – så gör du karriär på nätet (Brombergs).

Övriga nominerade:
Employer Branding. Utmaningar och tendenser, Henrik Uggla, Sanoma Utbildning
Marknadsföring inifrån, Olle F Ringenson, Dagensanalys.se
Bygg det goda varumärket, Pia Anderson, Roos & Tegnér
Ledarskapets Faktor Z, Tommy Falonius, Roos & Tegnér
Magisk kommunikation, Patrik Lindkvist, Roos & Tegnér
Ledarskap för förändring, Pontus Bodelsson, Roos & Tegnér
Kundresan. Din guide till hållbara kundrelationer, Margareta Boström, Stefan Friberg, Liber
Marknadsföring i butik, Jens Nordfält, Carl-Philip Ahlbom, Liber
Experiments in Marketing, Magnus Söderlund, Studentlitteratur
Drömarbetsgivaren, Svante Randlert, Ekerlids förlag

Juryn bestod av Sara Rosengren, professor vid institutionen marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm (ordförande), Francesca O’Brien Apelgren, vd på Sveriges Marknadsförbund, Henning Robach, kursledare inom marknadsföring på IHM, Johan Hagberg, universitetslektor och docent i marknadsföring vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Carin Wikström, marknadschef Cramo AB, och Sofia Ulver, docent vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet.

Tidigare vinnare av Årets marknadsföringsbok

2017: Bang for the Buck av Erik Modig
2016: 90-talister som medborgare, medarbetare och konsumenter av Anders Parment
2015: Marknadsföring och påverkan på konsumenten av Magnus Söderlund
2014: Sensorik och marknadsföring av Lena Mossberg, Inga-Britt Gustafsson, Anette Jonsäll, Åsa Öström, Johan Swahn
2013: Varumärkessamarbeten av Henrik Uggla




❤ Tack för att du kom hit och läste …
… det gör oss stolta och glada. Som du märkte slapp du betalvägg. Ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra artiklar till alla bokälskare. Är du trogen boktuggare och gillar det vi gör – stötta gärna den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. Varje bidrag vi får från läsare som dig, litet eller stort, gör att vi kan fortsätta ta med er bakom kulisserna i bokbranschen. Stöd Boktugg från 35 kr/mån eller 250 kr/år. Det tar bara en minut. Tack.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Stäng meny