Swedbank ersätter Postnord som sponsor för Augustpriset

Martina Wattin, marknadschef Stockholm, Swedbank. Foto: Christopher Hunt.

Swedbank ersätter Postnord som en av två huvudsponsorer till Augustpriset. De kommer att engagera sig lite extra i Lilla Augustpriset.

Swedbank går in som ny samarbetspartner till Augustpriset, ett av den svenska litteraturens mest prestigefyllda och uppmärksammade pris, som sedan 1989 delas ut av Svenska Förläggareföreningen.

– Vi är mycket glada och stolta över att vi nu inleder ett samarbete med Swedbank. Deras stöd är viktigt för att vi på bästa sätt ska kunna fortsätta förvalta och utveckla priset. Augustpriset har stor betydelse för bokbranschen men är också viktigt genom att det lyfter fram den kvalitativa svenska litteraturen och främjar läsandet i stort, säger Kristina Ahlinder, direktör för Svenska Förläggareföreningen i ett pressmeddelande.

Swedbank blir nu en av två huvudsponsorer till Augustpriset. Sedan 2016 är Elite Hotels of Sweden huvudsponsor. Swedbank ersätter Postnord som har stöttat Augustpriset ända sedan 1994.

Hur bidrar sponsorer förutom ekonomiskt?
– Med råd och dåd, vi utvecklar priset tillsammans, inte minst Lilla Augustpriset. Det finns ett stort engagemang från deras sida och ett stort intresse av att sprida kunskap och information i deras kanaler, säger Kristina Ahlinder till Boktugg.

Swedbank med sina sju miljoner privatkunder (fördelade på Sverige, Estland, Lettland och Litauen) är välkänd sponsor inom idrotten men satsar även en del på kultur.

Vad fick er att fastna för Augustpriset?
– Swedbank är en engagerad samhällsaktör på flera områden. Generellt ser vi kultursektorn som en betydande del i ett levande och hållbart samhälle. Genom att stötta ett välrenommerat litteraturpris som Augustpriset har vi möjlighet att främja både enskilda författare och bokbranschen i stort. Det går väl i linje med vår vision att möjliggöra för människor, företag och samhälle att växa. Vi vill också verka för att främja läsandet, inte minst bland unga, genom vårt engagemang i Lilla Augustpriset, säger Martina Wattin, marknadschef Stockholm, Swedbank, till Boktugg.

Hur tänker ni aktivera ert sponsorskap under året, har ni några idéer/planer redan nu?
– Vi kommer att ha ett nära samarbete med Augustpriset och Svenska Förläggareföreningen över hela året med flertalet gemensamma aktiviteter på tema litteratur för både kunder och medarbetare, och i andra sammanhang. Lilla Augustpriset kommer vi även att aktivera tillsammans med några av bankens övriga initiativ för unga.

Hur mycket sponsrar ni kultur/litteratur i övrigt från Swedbanks sida jämfört med exempelvis idrott?
– Vi engagerar oss i flera olika frågor för att skapa ett mer hållbart samhälle, det kan handla om entreprenörskap, utbildning, idrott och hälsa eller sysselsättning och integration. Även jämställdhet och mångfald är viktiga frågor för oss. Syftet med våra samarbeten är att tillsammans med olika partners göra skillnad på dessa områden och vi strävar alltid efter att ha en jämn fördelning av insatser inom de olika områdena.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Om Augustpriset

Augustpriset är den svenska litteraturens mest prestigefyllda och uppmärksammade pris. Svenska Förläggareföreningen instiftade priset 1989 med syftet att årligen belöna och sätta fokus på de allra bästa nyutkomna böckerna på svenska. Augustpriset delas ut i tre kategorier: Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok och Årets svenska barn- och ungdomsbok. En jury i respektive kategori nominerar sex titlar vardera. De nominerade titlarna läses därefter av en elektorsförsamling bestående av sammanlagt 63 elektorer, varav en tredjedel är bokhandlare, en tredjedel bibliotekarier och en tredjedel litteraturkritiker och andra för uppdraget kompetenta personer. Omröstningen är sluten. Den titel som får flest röster i respektive kategori vinner. På Augustgalan, i år den 25 november, delas Augustpriset ut i de tre kategorierna. Prissumman i varje kategori är 100 000 kronor. Pristagarna får även en bronsstatyett formgiven av konstnären Mikael Fare.
På Augustgalan avslöjas också vinnaren av Lilla Augustpriset, som instiftades 1994 av Svenska Förläggareföreningen för att öka unga människors intresse för läsning och uppmuntra till eget skrivande. Besök www.augustpriset.se för mer information.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL