Splitgrid vill lösa bokbranschens likviditetsproblem

Göran Eriksson, Splitgrid. Foto: Martin Henningsson

Är modernt kommissionssystem lösningen på bokhandlarnas försiktighet med inköp? Det tror i alla fall företaget Splitgrid som nu vill testa sin lösning på bokbranschen.
– Jag vet själv hur tufft det emellanåt kan vara med likviditeten och vilken situation det sätter såväl butik som leverantör i. Och jag vet att bokhandlare kan ha det tufft. Det vill vi ändra på, säger Göran Eriksson, grundare av Splitgrid, som på egen hand har upplevt behovet av tjänsten de skapat.

När en bokhandel köper in böcker så har de visserligen ofta generösa (i förlagens ögon) betaltider på 60 dagar, men de binder ändå stora mängder kapital i lager. Det är inget unikt för bokbranschen utan förekommer även i andra branscher.

Företaget Splitgrid har redan hjälpt många butiker att förbättra sin likviditet. Nu breddar företaget sin strategi och riktar sig även mot fler grupper inom sällanköpssegmentet. Näst på tur är bokförlag och bokhandlare.

ANNONS

– Små och mellanstora butiker möter ofta utmaningar när det kommer till likviditet. Man vågar inte ta chanser, köpa in nya varumärken och fylla lagren, med tanke på de risker som det medför. Eller så har man en god ekonomi som man vill göra ännu bättre, säger Göran Eriksson.

I andra änden finns leverantörer som inte vill sälja sina produkter till handlare som inte har en tillräckligt god likviditet. Splitgrids programvara installeras i butikens kassasystem och gör det möjligt för dem att ”låna” varor, som förblir leverantörens egendom fram tills att de säljs till en kund. Då delas automatiskt en i förväg uppgjord summa pengar mellan leverantör och butik.

Lösningen används av kläd- och designmärken som Whyred, Fred Perry och Velour och den har hjälpt butiker som Vallgatan 12 i Göteborg och Debut i Örebro. Den förstnämnda använder lösningen både i den fysiska butiken och på nätet. Splitgrids tjänst lanserades skarpt för mindre än ett år sedan och saker har hittills rört sig i den riktning företaget önskat.

– Responsen har varit överväldigande. Kärnan i det vi gör är att tillföra ett mervärde till våra kunder. Vår täta kontakt med kunderna visar att vi fyller ett tydligt behov och vi för redan samtal med flera parter inom bokbranschen, säger Göran Eriksson.

Ja, jag gillar Boktugg och vill anmäla mig till ert gratis nyhetsbrev.

Splitgrid integreras i handlares kassasystem. Leverantörer av varor sänder sina varor till butik. Varje gång en vara säljs slussas en avtalad del av pengarna till leverantören och resterande del till butiken. Fördelningen sker i samband med butikens dagsavslut och skickas vidare veckovis, varannan vecka eller månadsvis. På så vis slipper leverantörer riskera att inte få betalt för sålda varor om likviditetsproblem uppstår, och butiker slipper lägga sina resurser på stora lager. Programvaran är säkert krypterad för att garantera ett tryggt betalflöde.

Än så länge har Splitgrid inte kommit längre än till diskussioner med ett antal företag från olika sidor i bokbranschen. Responsen har varit positiv från leverantörssidan, menar Splitgrid, i och med att man alltid får betalt direkt vid försäljning – både förlag och distributör.

På samma sätt har man kontakter med ett par bokhandlare, men ännu inga avtal på plats.

Tjänsten är relativt ny och Splitgrids vinst ligger i en mindre summa som tas ut i samband med varje transaktion. För att affären ska bli intressant krävs volymer från många kunder. Splitgrid räknar med att nästa år omsätta omkring två miljoner kronor.

Frågan är om bokbranschen är redo för en ny affärsmodell? Eller kanske snarare en återgång till en gammal modell med kommissionssystemet som fortfarande tillämpas inte minst av egenutgivare hos lokala bokhandlare. Ett system som motverkats av exempelvis Akademibokhandelns nya inköpssystem som skulle stoppa alla transaktioner som kräver manuell hantering.

Men ett system som hanterar kommissionerna – kan det vara lösningen som många längtat efter? Vad händer om en bokhandel går i konkurs då?

– Går en butik i konkurs ägs böckerna av förlaget. Tanken är ju tvärtom att förhindra konkurser genom att hjälpa handlare att inte låsa upp för mycket kapital i stora lager, samtidigt som förlag eller andra distributörer ska få betalt för de av de egna varorna som säljs av handlare, säger Göran Eriksson.

Han ser för övrigt att tjänsten kan användas på fler sätt för att förbättra butikers likviditet.

– Exempelvis skulle man kunna ha samma system med hyresvärdar för att undgå depositioner och liknande: vid transaktioner förs en på förhand överenskommen del av summan över till hyresvärden, som på så vis vet att hen får betalt trots att handlaren inte nödvändigtvis omsätter stora summor. Vilket ju ibland är fallet, säger Göran Eriksson.

Nu återstår att se om bokhandlarna (och förlagen och distributörerna) är redo att tänka nytt när det gäller distribution av fysiska böcker.

 


 

 Tack för att du kom hit och läste …

… det gör oss stolta och glada. Till skillnad mot andra sidor, så har vi ingen betalvägg. Det är ett val vi gjort, eftersom vi genuint älskar litteraturen och vill sprida våra nyheter till så många som möjligt.

För att vi ska kunna fortsätta göra det vill vi ge dig chansen att bli vår supporter. Det kostar som en kopp kaffe på stan (39 kronor/mån) och du stöttar den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet. En billig peng för alla de tusentals artiklar vi publicerar varje år.
Samtidigt får du tillgång till vår insider-avdelning, med både extramaterial och emagasin.

Vi behöver dig och det tar bara en minut av din tid. Bli en Insider idag >>

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till åtta böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.