Bokförsäljningen ökar på nätet och i streamingtjänster

Glad ljudbokslyssnare. Foto: iStock

Totalt ökade bokförsäljningen 4,5 procent första halvåret 2017. Men det är nätbokhandel och digitala abonnemangstjänster som ökar – fysisk bokhandel tappade 4,7 procent.

– Det är inte roligt med en nedgång, alla kollegor säger att det har varit en svår vår. Det ser onekligen ut som ett skifte från fysisk bokhandel till nätet. Det här är en del av den andra våg som startade i november förra året, säger Mats Ahlström, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen som tillsammans med Svenska Förläggareföreningen står bakom rapporten.

Den totala bokförsäljningen ökade med 4,5 procent i kronor räknat under det första halvåret 2017 jämfört med samma tidsperiod 2016. Men anledningen till uppgången är framför allt en stark försäljning hos digitala abonnemangstjänster (BookBeat, Nextory och Storytel) och en ökad försäljning i internetbokhandel.

Streamingtjänsterna ökar 55,1 procent

De digitala abonnemangstjänsterna visar en ökning med 55,1 procent i kronor räknat. Internetbokhandeln, som i rapporten är hopslagen med bokklubbar, ökade med 6,4 procent. Den fysiska bokhandeln minskade med 4,7 procent och dagligvaruhandeln minskade med 16,4 procent. Bortses från försäljningsökningen hos de digitala abonnemangstjänsterna är den totala bokförsäljningen oförändrad jämfört med första halvåret 2016.

– Eftersom vi vet att bokklubbarna minskar så är det ingen tvekan om att det är internetbokhandeln som växer, säger Mats Ahlström.

I rapporten kartläggs även förändringar mellan olika format. Försäljningen av pocketböcker minskade med 7,5 procent i kronor räknat, medan inbundna böcker ökade med 3,3 procent.

– Det är ju trevligt att se att inbundet står sig och till och med går upp. Den minskade pocketförsäljningen skulle kunna bero på att det släpps mer storpocket nu. Men egentligen vill man invänta helårsrapporten innan man kan dra alltför stora slutsatser, säger Mats Ahlström.

Första halvåret kan nämligen påverkas en del av kalendern där exempelvis antalet veckor mellan rean och påsk rentav går att mäta i försäljningsstatistiken. Och alla vet hur viktig julhandeln är för den fysiska bokhandeln.

Fler köpa böcker – men digitalt står för ökning

Räknat i antal exemplar ökade den totala bokförsäljningen med 12,6 procent. Men om man bortser från försäljningen hos de digitala abonnemangstjänsterna, där antalet sålda böcker ökade med hela 81,9 procent, minskade däremot antalet sålda böcker med 2,9 procent. Störst var minskningen i dagligvaruhandeln, där antalet sålda exemplar minskade med 13,3 procent. I den fysiska bokhandeln minskade försäljningen med 4,2 procent.

– Allt fler väljer att både köpa och konsumera böcker via digitala abonnemangstjänster och internet, samtidigt som butiksåterförsäljare minskar sin försäljning av tryckta böcker. Det är positivt att fler människor tar del av litteratur på nya sätt och i nya format, men det är viktigt att den tryckta boken fortsatt har ett skyltfönster och stark försäljning via den fysiska bokhandeln, säger rapportförfattaren Erik Wikberg som är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

E-böcker och digitala ljudböcker sålda via digitala abonnemangstjänster står för de största förändringarna bland bokformaten, där e-boksförsäljningen ökade med 171,7 procent och försäljningen av digitala ljudböcker ökade med 50,3 procent räknat i kronor. Över 90 procent av de böcker som konsumeras genom digitala abonnemangstjänster är digitala ljudböcker.

– Det är bara att konstatera att de digitala formaten ökar väldigt mycket. Jag vet inte ännu hur det ser ut för de olika förlagen. Tidigare har man sagt att den digitala försäljningen inte äter på pappersböckernas försäljning, men kanske har vi nått den punkten nu när det faktiskt gör det, säger Kristina Ahlinder, VD Svenska Förläggareföreningen.

Det andra halvåret blir givetvis väldigt intressant att följa. Abonnemangstjänsterna kommer att fortsätta växa och Boktugg har tidigare skrivit om hur prognoserna för hur stora de kan bli har skruvats upp.

– Utvecklingen gör att nya frågor kommer i fokus. Vem har makten i de digitala tjänsterna exempelvis. Och hur ska förlagen se på förhållandet mellan utlåning och försäljning av eböcker, säger Kristina Ahlinder.

Försäljningen av barn- och ungdomsböcker har ökat stadigt under flera år. Under första halvåret 2017 ökade försäljningen med ytterligare 4,0 procent räknat i kronor. Störst var ökningarna i åldersgruppen 9-12 år och 12-15 år, där försäljningen ökade med 10,9 procent respektive 9,9 procent.

Forsaljningsstatisk-2017-H1-KANAL

Försäljning i Tkr per kanal första halvåret 2017

Kanal Första halvåret 2017 (Första halvåret 2016) Förändring
Fysisk bokhandel 570 353 (598 481) – 4,7 %
Internetbokhandel/bokklubbar 910 458 (855 667) + 6,4 %
Dagligvaruhandel 139 209 (166 499) – 16,4 %
Totalt i ordinarie dataunderlag 1 620 020 (1 620 647) -0,0%
Digitala abonnemangstjänster* 226 334 (145 934) + 55,1%
– varav e-böcker 15 775 (5 805) +171,7%
– varav digitala ljudböcker 210 560 (140 129) + 50,3%
Totalt (inklusive digitala
abonnemangstjänster 1 846 354 (1 766 581) + 4,5 %

Forsaljningsstatisk-2017-H1-FORMAT

Försäljning i Tkr per format första halvåret 2017

Format Första halvåret 2017 (Första halvåret 2016) Förändring
Inbundet 641 894 (621 515) + 3,3 %
Pocket 192 864 (208 581) – 7,5 %
Övriga format 492 369 (490 496) + 0,4 %
Digital ljudbok* 5 219 (4 679) + 11,5 %
Fysisk ljudbok 14 435 (19 027) – 24,1 %
E-bok* 7 538 (7 693) – 2,0 %
Utländsk utgivning 245 413 (242 660) +1 ,1 %
Okänd artikel 20 287 (25 997) – 22,0 %
Totalt 1 620 020 (1 620 647) – 0,0 %

* inkluderar ej streamingtjänster

Forsaljningsstatisk-2017-H1-EXEMPLAR

Försäljning i antal exemplar (tusental) första halvåret 2017

Kanal Första halvåret 2017 (Första halvåret 2016) Förändring
Fysisk bokhandel 5 433 (5 670) – 4,2 %
Internetbokhandel/bokklubbar 6 267 (6 071) + 3,2 %
Dagligvaruhandel 2 457 (2 833) – 13,3 %
Totalt 14 157 (14 574) – 2,9 %
Digitala abonnemangstjänster* 5 896 (3 242) + 81,9 %
– varav e-böcker 398 (126) + 215,4 %
– varav digitala ljudböcker 5 498 (3 115) + 76,5 %
Totalt inklusive digitala
abonnemangstjänster 20 053 (17 816) + 12,6 %

Fakta om Bokförsäljningsstatistiken
Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen står bakom Bokförsäljningsstatistiken, som uppskattas omfatta cirka två tredjedelar av all allmänlitteratur som säljs från återförsäljare i Sverige.

Dessa lämnar uppgifter:
Fysisk bokhandel: Akademibokhandeln, majoriteten av butiker i JB-gruppen, Pocketshop, majoriteten av butiker i Ugglan samt femton fristående butiker.
Internetbokhandel/bokklubbar: Adlibris, Akademibokhandeln.se, Bokus, Cdon, Barnens bokklubb, Bonniers bokklubbar, Coop samt Norstedts bokklubbar.
Dagligvaruhandel: Axfood, Bergendahls, Coop och Ica.
Digitala abonnemangstjänster: BookBeat, Nextory och Storytel.

Datainsamlingen sker via företaget Bokinfo. Rapporterna redovisar försäljningstrender för olika försäljningskanaler, genrer och format. De digitala abonnemangstjänsterna BookBeat, Nextory och Storytel ingår inte i det ordinarie dataunderlaget, utan denna försäljningsdata har samlats in separat. Mer information finns på http://www.forlaggare.se/bokforsaljningsstatistik

Foto: iStock

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,