Bokus Play ger sig in i kampen om familjerna med nytt abonnemang

Bokus Play Familj jämför

Även Bokus Play ger sig in i kampen om familjerna med nya abonnemanget Bokus Play Familj som för vissa familjer blir det billigaste alternativet.

”Ljud- och e-bokstjänsten Bokus Play växlar upp och satsar på fler abonnemangsformer och en ny rörlig design som ska fånga kundernas intresse. Nu lanseras familjeabonnemang till ett konkurrenskraftigt pris. Utöver det ska iögonfallande design och en ny ljudlogga bidra till att Bokus Play når igenom bruset”, skriver Bokus Play i ett pressmeddelande.

Bokus Play var fjärde aktör in på marknaden men har samtidigt hela Bokhandelsgruppen (Akademibokhandeln och Bokus) bakom sig. Det finns en kundklubb inom Akademibokhandeln med över två miljoner medlemmar att marknadsföra tjänsten till.

Än så länge har Bokus Play inte avslöjat några siffror för hur många abonnenter tjänsten lyckats få, men de ”vill fortsätta att plocka marknadsandelar genom att utmärka sig som den bredaste och mest folkliga ljudbokstjänsten”.

Därför lanserar de nu även ett familjeabonnemang till ett konkurrenskraftigt pris om 229 kronor i månaden för tre användare. I takt med att fler användare har upptäckt Bokus Play har efterfrågan på olika typer av abonnemang ökat. Familjeabonnemanget blir ett starkt komplement till övriga abonnemangsformer och kommer att vidareutvecklas med hjälp av kundernas kontinuerliga feedback.

– Familjeabonnemang är något som har efterfrågats av våra kunder och det känns därför naturligt att vi nu kan erbjuda detta. Vad som menas med ”familj” är det dock kunden som avgör – så för bara 229 kronor per månad kan tre personer dela på samma abonnemang, oavsett hur familjekonstellationen ser ut, säger Mattias Castenfors, tjänsteansvarig på Bokus Play, i pressmeddelandet.

Vilken tjänst är billigast för familjer som vill ha tillgång till eböcker och ljudböcker? Ja, det beror faktiskt på hur familjen ser ut och hur deras läsvanor och lyssningsvanor ser ut.

Boktugg har gjort en stor test där vi jämför Storytel, Bookbeat, Nextory, Bokus Play och Audible. Ett test som kontinuerligt uppdateras eftersom de olika aktörerna hela tiden utvecklar sina appar. Det är ingen tvekan om att samtliga är bättre idag än för bara ett eller två år sedan. Samtidigt ökar kundernas krav och förväntningar.

  • Nextory erbjuder idag tre varianter på familjeabonnemang: 199 kr/mån (2 användare), 239 kr (3 användare) och 279 kr (4 användare).
  • Bookbeat tar istället 49 kr extra per användare (upp till fem användare) som läggs till grundabonnemanget som kostar 99 kr (20 tim), 149 kr (100 tim) eller 199 kr (obegränsat).
  • Storytel har valt en modell där ett barn kan knytas till varje vuxen användare på ett konto. Där kan man välja mellan 169 kr/mån (en användare), 209 kr (två användare) och 259 kr (tre användare). Vilket innebär att deras största paket ger tre vuxna + tre barnkonton. Dessa barnkonton (Kids mode) är dock begränsade till böcker klassade 0-12 år. En tonåring behöver ett vuxenkonto.
  • Bokus Play kostar 79 kr/mån (en bok/mån), 139 kr (en användare), 229 kr (tre användare).

Vad som är bäst och billigast avgörs med andra ord av hur du använder tjänsten och hur du är beredd att dela på den. Hur många ska lyssna/läsa samtidigt? För en ensamstående med två tonåringar blir Bokus Play billigast. För en familj med två vuxna och två yngre barn blir Storytel billigast. Om man inte samsas om ett abonnemang och turas om att lyssna/läsa.

Utöver utvecklingen av fler abonnemangsformer vill Bokus Play också synas och höras mer i de kanaler där de marknadsför sig. En ny, rörlig design och en igenkänningsbar ljudlogga ska fånga kundernas intresse. Den grafiska profilen är framtagen i samarbete med Dallas communication.

– Det är en färgstark och positiv profil som sticker ut på marknaden. Den tar avstamp i vår välkända, orangea färg och ger stor plats till våra erbjudanden och det fantastiska innehållet i vår tjänst, säger Henrik Graan, marknadsansvarig för Bokus Play.

Den digitala bokförsäljningen fortsätter öka. Även om både Bokus och Adlibris rapporterade rekordförsäljning under förra veckan och just nu säljer fler fysiska böcker än någonsin så är den långsiktiga trenden tydlig. Bokus Play måste börja ta marknadsandelar på allvar.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL