Tesla vs Storytel och bil- vs bokbranschen

El eller bensin? Skärm och hörlurar eller papper? Går det ens att jämföra dessa frågeställningar? Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Vilka erfarenheter kan bokbranschen dra av utvecklingen i bilbranschen? Går det överhuvudtaget att jämföra transport av människor med transport av berättelser?

I veckan höll Elon Musk på Tesla presskonferens för att prata om nästa generation batterier. Marknaden blev besviken över att det skulle ta hela tre år innan Tesla kan bygga bilar som är billigare än motsvarande bensinbilar.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Kanske de andra biltillverkarna drog en lättad suck. Men minns du hur de skrattade åt Tesla för tolv år sedan? Eller de brydde sig nog inte mycket över Tesla Roadster, en elektrisk sportbil som kom ut på marknaden 2008.

Ingen trodde att den lilla biltillverkaren på allvar skulle kunna hota den mäktiga bilbranschen. Och Tesla har fortfarande en bit kvar, men det är få som tvivlar på att förbränningsmotorn snart kommer att vara en nischmarknad och att el blir standard för personbilar. Om vi nu kommer att ha personbilar förstås när de blir självkörande, vilket Tesla också är ledande på.

Ok, vad sjutton har detta med bokbranschen att göra? Jo, två år efter att Tesla grundades så startade Bokilur som du kanske aldrig hört talas om eftersom det bytte namn till Storytel. Men det skulle dröja ytterligare ett antal år innan bokbranschen slutade skratta åt killarna som ville att vi skulle lyssna på ljudböcker i mobiltelefonen.

Veckans nyhet från Storytel var att de lanserar i Belgien före jul. Ännu ett land. Men de har också påverkat världens största ljudboksåterförsäljare – Audible – att använda prenumerationsmodellen med obegränsad lyssning i både Italien och Spanien.

Så vad är likheten med bilbranschen? Jo, vi har många som hävdar att tryckta böcker kommer att förbli branschstandard under åtskilliga decennier framöver. För dessa experter spelar ingen roll att svenska prenumerationstjänster säljer böcker för över en miljard i år och att de står för 58,3 % av bokförsäljningen i Sverige under perioden januari-augusti i år, räknat i antal exemplar.

Visst, prenumerationstjänsterna stod ju endast för 26 % av försäljningen räknat i kronor och när man ritar in dessa båda kurvor i ett diagram så blir det otäckt för förlagen eftersom man visserligen säljer fler böcker men får sämre betalt per bok.

Men allra mest skrämmande är det förstås för alla företag som förlitar sig på tryckta böcker. Mellan januari och augusti i år såldes det en halv miljon färre tryckta böcker än samma period förra året. Hur mycket är corona och hur mycket är digitalisering? Det är visserligen bara en minskning med 2,9 %, räknat i exemplar. Men ändå. Kommer det att rätta till sig under årets fyra sista månader, med julhandeln?

Det är lätt att avfärda den digitala distributionen och säga att eboken aldrig blir ett alternativ till pappersböcker i Sverige och att ljudböcker aldrig kan ersätta textböcker. För att man har testat det.

Men det är ju samma argument som motståndarna till elbilar hade för tio år sedan. Räckvidden är för kort. Batterier är för tunga och för dyra.

Nej, pappersboken kommer aldrig att dö. Den kommer att finnas kvar under överskådlig tid. Men den kommer inte att vara det största formatet i framtiden, inte ens när det gäller intäkter.

Eller så har jag helt fel och det går faktiskt inte att jämföra bilar och böcker.

Jag vet inte om det är ett argument, men om Elon Musk lyckas med vad han säger – självkörande bilar – så kan vi faktiskt läsa pappersböcker även bakom ratten om ett par år. Blir det dödsstöten för ljudboken bland bilpendlare? Allt beror på hur man tolkar trenderna och drar slutsatser.

En sak till: Tesla har inga tryckta handböcker till sina bilar. Det finns pdf på webben – och så finns det en handbok som går att läsa på bilens stora pekskärm.

Fotnot: Denna artikel är hämtad ur fredagens nyhetsbrev. Om du inte redan prenumererar på detta så anmäl dig nedan.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,

Åttonde boken om Familjen Knyckertz

Nu släpps bok nr 8 i serien om Familjen Knyckertz. Den här berättelsen innehåller husdjurslängtan, en avliden släkting, en papegoja med inte helt rent mjöl i påsen,