Vardagen i Förskolan som Utbildningsarena

Vardagen i Förskolan som Utbildningsarena
Serie Vardagen i förskolan som utbildningsarena
Författare
Förlag Liber
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor260
Vikt447 gr
Utgiven2020-09-18
ISBN 9789147125005

VFU-handledning i förskolan förutsätter engagemang, tid, särskild kompetens och medvetenhet om det egna yrkeskunnandet. I den här boken behandlar författaren handledaruppdraget och hantverket i handledningsprocessen utifrån forskningsstudier och annan handledningslitteratur och låter många handledares röster höras.

Vidare ges förskollärarens yrkeskunnande, förskollärarutbildningen och VFU-organisationen en samhällelig och historisk inramning i relation till dagens mål- och resultatstyrning med ökat fokus på förskolans utbildnings- och undervisningsuppdrag.

Bedömningsuppdraget och samverkan mellan handledare och förskollärarutbildningen diskuteras också som utvecklingsområden.

Boken vänder sig till handledarutbildningar, förskollärarstudenter, handledare, handledarnätverk och VFU-ledningsansvariga och kan även vara användbar för andra professionsområden där verksamhetsförlagd utbildning ingår.

<strong>Om författaren</strong>
Birgitta Hammarström Lewenhagen är fil. dr i förskoledidaktik och har mångårig yrkeserfarenhet av förskollärarutbildning och handledarutbildning vid Stockholms universitet.

<strong>Sagt om boken</strong>
&quot;Reflektionen som ett värdefullt verktyg i utbildningen framhålls genomgående men även verktyg som dokumentationstekniker och handlingsplaner presenteras. Boken är reflekterande, men även konkret i vissa sammanhang: hur gör vi när” bedömningsspöket rör sig i rummet”? Varje kapitel inleds med ett belysande citat av en handledare och varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor. Vardagen i förskolan som utbildningsarena avslutas med en rik referenslista.&quot; Helhetsbetyg: 5. Publicerat i BTJ-häftet nr 8, 2021. Lektör Ulf Malmqvist.