Att bedöma elevers läsförståelse : En jämförelse mellan svenska och kanaden

Att bedöma elevers läsförståelse : En jämförelse mellan svenska och kanaden
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatFlexband
SpråkSvenska
Antal sidor339
Vikt620 gr
Utgiven2013-12-12
ISBN 9789127137585
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Barbro Westlunds bok <em>Att bedöma elevers läsförståelse </em>visar genom konkreta exempel hur man som lärare framgångsrikt kan undervisa i läsförståelse. Boken tar också upp hur man kan arbeta med formativ bedömning av elevernas läsförståelse.


Enligt flera internationella kunskapsmätningar som PISA och PIRLS har svenska elevers resultat i läsförståelse sjunkit. Men vad är läsförståelse och varför sjunker resultaten? Och hur kan lärarna bli bättre på att undervisa i läsförståelse? Detta är utgångspunkten för Barbro Westlunds bok <em>Att bedöma elevers läsförståelse</em>, där hon intervjuat fem svenska lärare om hur de ser på läsförståelse och bedömning, och jämfört dem med fem lärare i provinsen British Columbia i Kanada, som har signifikant bättre resultat än Sverige i PIRLS 2006. Barbro Westlund visar att lärarnas samtalsmönster (diskurser) i de båda länderna ser mycket olika ut. Skillnaderna finns också i vilket stöd de ger eleverna i läsförståelse, hur bedömningen görs och vilket syfte den har. Ländernas styrdokument hade stort inflytande på lärarnas synsätt, liksom hur de hade tillägnat sig forskning i praktiken. I slutkapitlet diskuteras också den nuvarande läroplanen (Lgr11) och dess betoning på elevers användning av strategier för läsförståelse i alla skolämnen och för elever i alla stadier.


<em>Att bedöma elevers läsförståelse&nbsp;</em>vänder sig främst till studenter på lärarutbildningarna, skolledare och alla verksamma lärare som arbetar med eller intresserar sig för läsning och läsförståelse inom skolans sfär. Till boken hör en&nbsp;studiehandledning&nbsp;för sex utbildningstillfällen.


Barbro Westlund är lärarutbildare och lektor i läs- och skrivutveckling vid Institutionen för språkdidaktik (ISD) vid Stockholms universitet. Hon har även arbetat som klasslärare i svensk skola i 25 år.


Se och hör Barbro Westlund&nbsp;i en intervju med SVT där hon&nbsp;reder ut begreppen kring läsning och läsförståelse, och vad man kan göra för att höja läsnivån i den svenska skolan. Läs Barbro Westlunds debattartikel på dn.se om hur elevers läsförståelse kan förbättras, eller en intervju där hon berättar mer om hur man kan arbeta med läsförståelse i skolan. Hon har även intervjuats i DN Insidans serie om högläsning för barn. Du kan också läsa Skolportens intervju med Barbro Westlund på ämnet läsförståelse.


Vill du få djupare kunskaper i hur man kan arbeta med läsning och läsförståelse rekommenderar vi Skolsnacks podcast med Barbro Westlund, eller en föreläsning från UR/Kunskapskanalen i vilken Barbro Westlund berättar om läsförståelse i olika genrer.


Se Barbro Westlund presentera sig själv och sin forskning&nbsp;i ett klipp från Stockholms universitet. &nbsp;

<em></em>