Boktugg – fem år av utveckling värd att fira

Boktugg fyller fem år och det firar vi med tårta (eller i alla fall en bild på en tårta). Nu siktar vi mot ett fullt decennium och minst lika mycket utveckling som de första fem åren. Foto: iStock.

Idag är det fem år sedan Boktugg hade premiär. Idag tar vi er med bakom kulisserna på Boktugg och en sajts kamp för överlevnad – utan mediebolag eller organisationer som ägare.

Vad var egentligen ambitionen då för fem år sedan med Boktugg? Jag upptäckte tidigare i våras att det var den 17 juni som vi publicerade ett blogginlägg, en nyhet om att Adlibris hade rekryterat en ny VD – Johan Kleberg.

Redan då talade vi om att det fanns mycket att skriva om i bokbranschen, den spännande utveckling med digitalisering och kanalförskjutning som bara hade börjat. Även om det fanns de som trodde att den var avklarad. Det behövdes en nyhetssajt som kompletterade de befintliga, inte minst branschtidningen Svensk Bokhandel.

Idag känner alla i bokbranschen till Boktugg. Så var det verkligen inte för fem år sedan. Eller ens för tre år sedan.

Den 12 maj 2016 var det dags för en ny premiär:
”Välkommen till Boktuggs allra första nyhetsbrev! Den senaste månaden har varit något av en nystart för vår sajt som egentligen startade redan sommaren 2014 då vi la ut de första blogginläggen eller artiklarna. Nyligen passerade vi 300 artiklar på Boktugg.se!”, skrev jag i det allra första nyhetsbrevet där huvudnyheten var en analys av vilka tänkbara köpare som fanns till Norstedts. Jodå, Storytel var en av kandidaterna men kanske inte den mest troliga.

Det där nyhetsbrevet har sedan dess kommit ut nästan varje vecka och i fredag kom det 140:e nyhetsbrevet. Antalet prenumeranter har växt till 5 300 stycken. Och antalet publicerade artiklar på sajten har passerat 3 000.

Sajten har vi redesignat tre eller fyra gånger, senast för fyra veckor sedan. Märkte du att Boktugg.se bytte skepnad förresten?

Går det att få ekonomi i en nyhetssajt?

Att bygga en nyhetssajt, publicera ett flöde av läsvärda artiklar och locka till sig läsare är den enkla delen. Ungefär som att det inte är så svårt att ge ut bra böcker. Utmaningen är att skapa intäkter som är högre än kostnaderna. Att sälja.

Även om Boktugg är extremt bootstrapped så har vi hela tiden avlönat våra skribenter. En bekväm väg hade förstås varit att likt en del andra projekt satsa på att hitta personer som är redo att skriva gratis. Men det är inte långsiktigt hållbart.

Så istället har jag pumpat in pengar i projektet och jobbat med de olika intäktskällorna för Boktugg. Vi har experimenterat och testat både det ena och det andra.

Vi har landat i tre intäktsben: Marknadspaket (annonser & nativeartiklar) samt kataloger, affiliateintäkter (när du klickar på en av köplänkarna i en artikel eller boksök och därefter köper boken) samt medlemskap i INSIDER och numera även Boktugg Business.

Hur många läsare behöver vi ha för att de tre intäktsbenen ska räcka till för att bära verksamheten och ge ett överskott att investera i utveckling? Ja, det borde gå redan med den nivå vi har idag men innan året är slut hoppas jag att vi kontinuerligt har över 100 000 läsare.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Vad ska Boktugg göra de kommande fem åren?

Så vad ligger härnäst för Boktugg? Ja, vi har en lång lista med artikelidéer och vidareutveckling av sajten. Men också ett antal projekt som skulle vara kul att sjösätta som exempelvis en konferens i form av en Boktuggdag.

Vi får hela tiden förslag om nya samarbeten och där kommer vi säkert att presentera något framöver.

Men kortsiktigt handlar det om att fortsätta vårt dagliga arbete med att ta med läsarna bakom kulisserna i bokbranschen och att fortsätta sälja in de möjligheter vi har för förlagen att nå ut med sina böcker till våra tiotusentals läsare i och utanför branschen.

Efter fem år är vi fortfarande en startup. De kommande tio åren handlar om att ta steget till att etablera oss som Sveriges största mötesplats för bokintresserade och den självklara startpunkten för den som vill både lära sig mer om hur bokbranschen fungerar och den som letar efter nästa bok att sätta tänderna i.

Och vi ska fortsätta göra det med ett leende och glimten i ögat.

Så vad önskar vi oss på femårsdagen? Ja, det är klart att det är tanken som räknas och kärlek och delningar av våra artiklar (exempelvis denna) räcker långt. Men annars önskar vi oss pengar, exempelvis via ett stödmedlemskap på INSIDER.

Några av de mest lästa artiklarna på Boktugg genom tiderna

Roade mig också med att kolla igenom listan över de mest lästa artiklarna under dessa fem år. Här är fem utan inbördes rangordning som stack ut förutom en del årstopplistor.

Skänka eller slänga böcker – så här tas begagnad litteratur om hand
Ända fram till återvinningcentralernas port arbetar organisationer och företag för att rädda böcker från att förvandlas till kartong eller fjärrvärme. En del hamnar obönhörligen på tippen men många får också en ny ägare

Varför blir så många dåligt skrivna böcker bästsäljare?
Hur kan så många dåligt skrivna böcker sälja så bra, undrar en del. Det korta svaret: de allra flesta dåligt skrivna böcker blir inte bästsäljare, så det är ingen framgångsformel. Det långa svaret blir … lite längre.

Yukiko Duke tipsar om böcker i ny Youtube-kanal
Under många år recenserade Yukiko Duke böcker i SVT:s morgonprogram Gomorron Sverige. Nu startar hon en egen Youtube-kanal med boktips.

Barn blir hjältar i personliga barnböcker
I skräddarsydda barnböcker väljer köparen själv huvudkaraktärens namn. Flera sajter erbjuder anpassningsbara barnböcker där barnet själv blir hjälten i boken. Vi jämför några olika tjänster och pratar med VD:n för en av producenterna, Min bästa bok.

Omgiven av idioter såld till USA och tio länder till
Fackboken Omgiven av idioter gör succé även utanför Sverige och gick in som etta på finska topplistan. Senaste avtalet för Enberg Agency är med St Martin’s Press som ska ge ut boken i USA och Kanada.

En av de mest lästa sidorna på Boktugg, förutom startsidan, är förstås vårt manifest.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL