Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Serie | Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan |
---|---|
Författare | |
Förlag | Liber |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 200 |
Vikt | 236 gr |
Utgiven | 2022-06-10 |
SAB | Eab.01 |
ISBN | 9789147144303 |
I den här boken presenteras en rad nya perspektiv på det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Boken behandlar följande områden:
<ul> <li>Vad systematiskt kvalitetsarbete innebär i förskolan</li> <li>En historisk tillbakablick på hur utvärdering och bedömning av kvalitet vuxit fram och förändrats över tid</li> <li>Systematiskt kvalitetsarbete med barnet i centrum – från arbetslag till huvudman</li> <li>Att öppna upp för prövande av begreppet flerstämmig kvalitet i förskolan</li> <li>Pedagogisk dokumentation som en del i ett systematiskt kvalitetsarbete</li> <li>Det lärande samtalets betydelse i systematiskt kvalitetsarbete</li> <li>Pedagogiska relationer – kvalitetens brännpunkt</li> <li>Föräldrasamarbete och föräldradeltagande – två teman i det systematiska kvalitetsarbetet.</li> </ul>Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän. Den kan med behållning också läsas av andra som är intresserade av förskolefrågor.
I boken medverkar såväl yngre som mer erfarna forskare inom förskolans område: Linn Eckeskog, Christian Eidevald, Ingela Elfström, Sven Persson, Ingegerd Tallberg Broman, Ann-Christine Vallberg Roth, Elisabeth Åsén Nordström och Gunnar Åsén.
Om författaren
Bokens redaktör, Gunnar Åsén, är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har i cirka 40 år forskat om olika förskolefrågor. Han har medverkat i flera statliga utredningar och utvärderingar, bland annat som projektledare för Skolverkets båda nationella utvärderingar av förskolan.