Bookbeat ökade 28 procent under Q1-2024

Niclas Sandin, VD Bookbeat. Foto: Rickard L Eriksson.

Bookbeat ökade intäkterna med 28 procent under första kvartalet 2024, jämfört med samma period förra året. Tillväxten drevs främst av nya användare. Målet 2024 är en miljon betalande användare, positivt EBITA och 1,35 miljarder i intäkter.

– En fin start på 2024 där vi fortsätter att växa med över 20 procent samtidigt som vi bygger en långsiktigt hållbar och lönsam verksamhet. Kvartalets höjdpunkt var när teamet lyckades slå alla tidigare rekord i antalet nya användare som registrerade sig för BookBeat i januari. Den största åldersgruppen av nya användare under det första kvartalet i Sverige var mellan 25 och 34 år vilket tyder på att vi får fler människor att lägga sin tid och sina pengar på böcker, säger Niclas Sandin i ett pressmeddelande.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att swisha ett bidrag.

  • BookBeats intäkter växte med 28 procent under det första kvartalet 2024 jämfört med samma period 2023.
  • Tillväxten är främst driven av nya betalande användare som i slutet av kvartalet ökat med 24 procent jämfört med samma tidpunkt 2023. 
  • För hela 2024 är BookBeats målsättning att växa med 20 procent till 1,35 miljarder kronor i intäkter, passera en miljon betalande användare och nå ett positivt EBITA-resultat.

De tre största marknaderna Sverige, Finland och Tyskland visade alla en fortsatt tvåsiffrig tillväxt. Polen är BookBeats fjärde största marknad och där dubblerades intäkterna i jämförelse med det första kvartalet 2023.

Eftersom Bookbeat inte är börsnoterat behöver de inte släppa några kvartalsrapporter utan kan nöja sig med att frivilligt redovisa utvalda nyckeltal. Detta till skillnad från Storytel som imorgon tisdag ska släppa sin rapport för Q1-2024. Frågan är om Storytels VD Johannes Larcher i sin kanske sista rapportpresentation kan visa upp lika starka tillväxtsiffror?

Värt att notera i en jämförelse är att Storytels tio kärnmarknader är de fem nordiska länderna, Nederländerna, Turkiet, Polen, Bulgarien och USA. Men inte Tyskland som alltså är en av Bookbeats största marknader. Där det Bonnierägda Bookbeat har en fördel eftersom man även äger stora förlag i Tyskland, vilket Storytel inte gör.

Om Bookbeat håller samma tillväxttakt kan bolaget snart vara den största bokåterförsäljaren i familjen – vem hade trott det när Adlibris gav upp den digitala ljudboken?

Om Bookbeat

BookBeat är en av Europas ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker med över 900 000 betalande användare. Sedan BookBeat grundades 2015 har företaget växt snabbt både i Sverige och internationellt. Intäkterna 2023 uppgick till 1,12 miljarder. De största marknaderna är Sverige, Finland, Tyskland och Polen. Totalt arbetar 150 personer i organisationen, huvudkontoret ligger på Sveavägen 56 i Stockholm. Lokala kontor finns i Karlstad, Helsingfors, Berlin, Oslo och Warszawa. BookBeat ägs av Bonnier Books

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

En balansgång i ondska

Anne Agardhs ”Med slavar i lasten” är en historisk roman baserat på ett verkligt livsöde; en svensk man som var slavhandlare på 1700-talet.

För tjugo år sedan ville Anne Agardh veta mer om sin släkt.

Ola Nilsson släpper novellsamling

Regelriket är ett porträtt av sonen och den förlorade modern, men också en samling berättelser om livets förutsättningar och bristningsgränser, om konst, trasig kärlek och mänskliga relationer i blixtbelysning.