Lärda för livet? : en ESO-rapport om effektivitet i svensk högskoleutbildning

Lärda för livet? : en ESO-rapport om effektivitet i svensk högskoleutbildning
Serie ESO-rapport 2012:07
Medverkande
Förlag Norstedts Juridik
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor161
Vikt0
Utgiven2012-10-17
SABEp
ISBN 9789138238028
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
HAR UTGÅTT, GÅR INTE ATT KÖPA.

Tjänar samhället på att utbilda högskolestudenter?

Varje år satsar samhället ca 20 miljarder kronor direkt på högskoleutbildning och nästan lika mycket på studiemedel till studenterna. Här presenteras en analys av frågan i vad mån dessa investeringar i utbildning ger något tillbaka i form av samhällsekonomisk nytta.
Författaren framhåller att den största samhällsekonomiska kostnaden för högskoleutbildningen egentligen är det produktionsbortfall som uppstår under studietiden. Därför är det lämpligt att korta ner studietiden och öka genomströmningen, t.ex. genom högre studieintensitet.
Viktigt är också att stärka kopplingen mellan studier och arbetsliv, genom bättre information och mer praktikinslag. Författaren föreslår dessutom vissa strukturförändringar i utbildningen, t.ex. etappindelning av längre utbildningsprogram samt en mer flexibel övergång mellan grundnivå och avancerad nivå.