Analys av Publizons inträde på den svenska marknaden

Axiell Media har sålts till danska Publizon som även rekryterat Jeppe Mossin (med förflutet på Gyldendal). Boktuggs chefredaktör analyserar affären och den fragmenterade svenska marknaden för distribution av digitala böcker.

Distributionen av digitala böcker i Sverige har vuxit fram på krokiga vägar alltsedan de stora förlagen försökte få igång det hela. Elib grundades år 2000 och ägdes då gemensamt av Bonnierförlagen, Natur & Kultur, Norstedts förlagsgrupp och Piratförlaget. Axiell kom in som majoritetsägare 2015 och köpte slutligen ut förlagen 2017.

När sedan Storytel startade så valde de att ta filer direkt från förlagen. Nextory och Bookbeat valde samma väg. Publit har länge varit en konkurrent till Elib/Axiell Media men bakbundits av den dysfunktionella marknaden för digitala böcker till biblioteken.

Så för förlag och återförsäljare och bibliotek är det såklart bekvämt med en distributör som har monopol, alternativt att det finns ytterligare ett mellanled likt den roll Bokinfo spelar på fysiska böcker. Men ett monopol innebär ingen konkurrens och därmed uppenbar risk för överpriser, vilket ju Elib hade en gång i tiden och (beroende på vem du frågar) Axiell fortfarande har idag.

Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!

Axiell har hela tiden strävat efter att skapa ett monopol för distribution av eböcker och ljudböcker men förlagen har bromsat genom att inte vilja avstå provision på streamingintäkter och istället gå direkt till streamingtjänsterna. Nu kommer Publizon in från Danmark där bolaget haft en liknande position som Axiell i Sverige. Kommer de att lyckas bättre? Sänks priserna för förlagen?

Med tanke på hur den digitala bokförsäljningen växer så börjar det bli hög tid att få ordning på den digitala distributionen för alla kanaler: styckförsäljning, biblioteksutlåning och streaming. Publizons inträde kommer att skaka om, frågan är om det kan lösa några knutar eller om kaoset kommer att fortsätta.

Publizon har inte heller bara blicken på den nordiska marknaden med närvaro i Finland och Norge utöver Danmark och Sverige. Nej, Axiell har ju brutit in på den tyska marknaden som är större än de nordiska tillsammans men vars digitaliseringsresa inte hunnit lika långt. Om tyskarna kan undvika de svenska problemen? Ingen aning.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Fotobok där det tysta landskapet ges en röst

Johanna Syrén fångar i denna dokumentära fotobok det moderna lantlivet i en värld i förändring. Genom bilder och berättelser ger hon en inblick i människors liv och deras nära band till naturen och djuren. Skribenten Samantha Ohlanders ger ytterligare perspektiv kring jordbrukets och glesbygdens utmaningar och den betydelse våra gemensamma värderingar har för framtiden. Boken Av jorden tar oss med på en resa genom historien och nutiden och väcker frågor om identitet och ansvar för en mer omsorgsfull och hållbar framtid.