Axiell Media i samarbete med Libreka – satsar i Tyskland

Eva Houltzén, vd Axiell Media. Bild: Pressbild

Axiell Media fortsätter sin strategi att expandera utomlands och satsar nu i Tyskland. Företaget har ingått ett samarbete med Libreka, en av Tysklands största leverantörer av e-böcker och lanserar Biblio Suite på den tyska marknaden.

Axiell Media har en plattform för försäljning och läsning av e-litteratur för bibliotek, förlag, återförsäljare och skolor. Företaget har länge sneglat på Tyskland och nu står det klart att Axiell Media genom ett samarbete med tyska företaget Libreka kommer att kunna få ut e-litteraturtjänsten Biblio Suite på den tyska marknaden.

– Vi har jobbat på det i ett par år och det har varit på gång länge. Det har handlat om att hitta rätt samarbetsformer men också om innehåll och att orientera sig i den tyska biblioteksmarknaden. Fördelen med att det har tagit lång tid är att vi har fått bygga kunskap. Det här är början på en lång resa, säger Eva Houltzén, vd för Axiell Media.

Tyskland är ett stort land, vilket i sig är en utmaning. Samtidigt fungerar det i vissa avseenden som flera länder i ett, i och med det regionala styret. Den tyska biblioteksmarknaden hade 2021 en omsättning på cirka 230 miljoner euro för digitala tjänster och media. Samarbetet med Libreka kommer också att ha fördelar för Axiell Medias befintliga kunder i Sverige och Finland genom ett större flerspråkigt innehåll.

Frågan om svenska biblioteks minskade budget till inköp är aktuell och något som Axiell Media också stött på, främst i dialoger med kunder. Det kommunala styret över bibliotekens ekonomi i Sverige gör marknaden här annorlunda, men även i Tyskland märks en avvaktande inställning på marknaden, beroende på världsläget.

– Det finns en försiktighet på marknaden, men det är ofta då man har större möjligheter. Det är inget som jag tycker är skrämmande, det är ofta ganska bra att komma in på en ny marknad när det inte går så fort hela tiden. Från ett affärsperspektiv ger det oss bra förutsättningar att hitta bra strukturer och det är viktigt för vår långsiktiga satsning.

Planerna på en fortsatt expansion utomlands fortsätter, men i ett långsamt tempo.

– Vi har vårt bibliotekserbjudande och det tar längre tid per marknad. Det är inte en konsumenttjänst utan vi tar ett land i taget. Jag tror att vi kommer att ha fullt upp med den här satsningen ett tag, innan vi fortsätter vidare.

Det tyska partnerskapet innebär inte bara affärsmässiga fördelar. Eva Houltzén ser även vinster för medarbetarna.

– Det här är utmanande men väldigt roligt. Det blir en vitamininjektion och möjligheter med nya impulser och samarbetspartners. Det är också en viktig aspekt. Det här känns som ytterligare en del i att man kan växa professionellt, något som vi gärna vill möjliggöra för alla medarbetare i Axiell Media.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL