Fråga Boktugg: Hur kan jag sälja min bok i bokhandel och nätbokhandel?

Har du en fråga om bokbranschen? Skriv till tips@boktugg.se så ska vi göra vårt bästa för att besvara den.

Fråga: Hur gör jag för att min bok ska gå att beställa hos Adlibris och Bokus och hur får jag ut den i vanliga bokhandlar? Behöver man distributör och lager?

Svar: Den svenska bokbranschen är till stora delar uppbyggd kring en gemensam databas som heter Bokinfo (hade tidigare namnet Bokrondellen). Där samlas all information om en bok: ISBN, antal sidor, format, förlag, författare, f-pris, beskrivning och massor av andra uppgifter.

Från Bokinfo hämtar nätbokhandlarna sedan beskrivning, omslagsbild och allt annat de behöver för att visa upp boken i sina webbshopar.

Även fysiska bokhandlar använder Bokinfo för att hitta information om böcker. Exempelvis om en kund kommer in i sin lokala bokhandel och frågar efter en bok som inte finns i hyllorna. Då söker bokhandlaren i Bokinfo och kan svara på vad boken kostar och hur lång tid det tar att beställa hem den. Sedan läggs beställningen i Bokinfo och skickas till angiven distributör.

Det finns tre stora distributörer i Sverige: Förlagssystem, Stjärndistribution och Speed (tidigare Samdistribution). Om du som nystartat förlag vill kunna distribuera dina böcker bör du använda något av dessa tre företag som man kan kalla tredjepartslogistikföretag. De har böckerna på lager, sköter leverans till återförsäljare och även fakturering av sålda böcker.

Ett annat alternativ är att jobba med print-on-demand via exempelvis Publit. Då trycks ingen upplaga inför utgivningen. Istället trycks böcker efterhand som de beställs. Kommer det in en order på två exemplar trycks det två exemplar. Det eliminerar behovet av lager, men gör också att tryckpriset per bok blir högre – och därmed även priset för konsumenten. Alternativt tjänar du som förlag/författare mindre per sålt exemplar.

Det finns även förlag som är lite större som sköter distributionen själva. De har alltså egna lager med egen lagerpersonal. Det kan kännas lockande som nystartat förlag att tänka att man ska sköta distributionen själv, men det är ofta dyrare och mer tidskrävande än man först tror. Dels kräver och förväntar sig återförsäljare att få en beställning levererad nästa dag, dels har du som ensam liten aktör svårt att få lika bra fraktavtal.

Om du kontaktar din lokala bokhandel och har en bra kontakt med dem kan du ibland få sälja dina böcker där med kommissionsavtal. Det innebär att du lånar ut ett antal exemplar till dem och de betalar för sålda böcker i efterhand. Tips: se till att ha skriftliga kommissionsavtal med varje bokhandel så att ni båda har koll på hur många böcker som lämnats ut. Och vänta inte för länge med avstämningen.

Ovanstående gäller fysiska böcker. När det gäller eböcker och digitala ljudböcker kan man använda distributörerna Axiell Media (tidigare Elib) eller Publit för att ladda upp sina epub- eller MP3-filer och lägga upp beskrivningar. Det innebär inte per automatik att informationen hamnar i Bokinfo, ett problem vi belyst tidigare och som inte är löst än. I dagsläget syns endast böcker som ligger i Bokinfo här på Boktugg exempelvis.

Dessutom: för att dina digitala böcker ska finnas hos prenumerationstjänsterna (Storytel, Bookbeat, Nextory, Bokus Play) så krävs oftast individuella avtal med dessa. Eller att du använder en distributör utomlands, som Findaway Voices.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL