ANNONS

Fråga Boktugg: Vad betyder f-pris på böcker?

Har du en fråga om bokbranschen? Skriv till tips@boktugg.se så ska vi göra vårt bästa för att besvara den.

Fråga: Ibland hör man talas om begreppet f-pris, men vad betyder det och hur väljer man rätt f-pris som förlag eller egenutgivare?

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg med ett litet bidrag på 25 kr eller ett större på 500 kr – alternativt valfritt belopp. Vi tar även Swish. Du kan också prenumerera på Insider Basic från 350 kr/år.

F-pris (skrivs ibland fpris utan bindestreck) är en förkortning av förlagspris (eller försäljningspris) och är det listpris som återförsäljarna erbjuds att köpa in boken för. Den som vill sälja tryckta böcker via återförsäljare är mer eller mindre tvungen att registrera dessa i databasen Bokinfo. Förutom information om bokens ISBN, sidantal, författare, vikt, mått, klassificering och omslagsbild så sätter förlaget ett f-pris på varje bok.

Återförsäljarna, oavsett om det är fysiska bokhandlar eller nätbokhandlare, gör sedan ett eget påslag på f-priset för att täcka sina kostnader för butikshyror, personal, marknadsföring och allt annat som krävs för att sälja boken till läsaren. Det angivna f-priset är exklusive moms.

ANNONS

Om vi antar att förlaget satt f-priset till 100 kr så kanske boken kommer att kosta 165 kr i nätbokhandeln och 199 kr i en fysisk bokhandel. Eller 300 kr i en inredningsbutik. Oavsett vad slutpriset är så får förlaget inte mer betalt än vad f-priset anger.

För att komplicera det ytterligare så kräver de flesta återförsäljare någon form av rabatt på f-priset. Denna kan variera från 5–10 procent som lägsta trappa för en nätbokhandel upp till över 50 procent när en bokklubb vill ta med en bok i sin katalog.

Från början sattes f-priset utifrån tillverkningskostnaden på boken, en tjock inbunden bok hade högre f-pris medan en smal bok med mjuka pärmar var billigare. Idag påverkas f-pris av betydligt fler faktorer som exempelvis marknadsvärdet på produkten. Om en deckare är på 300 eller 500 sidor påverkar inte tryckkostnaden med mer än några kronor, då spelar det betydligt större roll vem som har skrivit den.

På samma sätt kan en smal fackbok tryckt i mjukband med extremt låg tillverkningskostnad ha ett f-pris på 250 kr för att köparna är beredda att betala för innehållet. Om exakt samma bok, fysiskt sett, istället är en deckare kan f-priset sannolikt inte överstiga 100 kr om den ska gå att sälja.

När återförsäljarna började kräva högre rabatter för tio år sedan så hittade förlagen en lösning: de höjde f-priserna.

En produkt som är svår att sätta rätt f-pris på är POD-tryckta böcker. Dessa trycks ofta med mjuka pärmar och kan för en oinvigd kännas som formatet storpocket. Men eftersom POD (print on demand) innebär att det trycks ett exemplar åt gången så kan tryckpriset hamna så högt som 50-100 kr/exemplar vilket gör det svårt för förlaget att få en tillräcklig marginal på varje bok, framför allt för skönlitterära titlar.

De flesta format har helt fri prissättning, förlaget kan välja precis vilket f-pris som helst. Undantaget är pocketformat som istället utgår ifrån en prisskala med bokstäver där varje bokstav motsvarar ett visst f-pris. I takt med att f-priserna på pocket behövt höjas har man lagt till nya bokstäver med högre f-pris. På pocketböcker trycks en symbol med prisgrupp (C-K) för att butikerna i sin tur ska kunna ha en prislista för vad pocketböcker i de olika prisgrupperna kostar.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6600 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL