3 trender samma dag: konsolidering, eget innehåll och non-books

Kommer Strawberry Publishing att göra en stor splash i mellanmjölkens land? Foto: Pixabay.

Tre företag. Tre pressmeddelanden samma morgon som alla belyser varsin trend i bokbranschen: konsolidering, eget innehåll och non-books. Företagen? Strawberry, Storytel och Akademibokhandeln.

Tidigare i veckan skrev vi om hur över 100 bokhandlar försvunnit de senaste tio åren. Bokhandelsdöden. Konkurrensen från nätbokhandeln tvingar de bokhandlare som vill överleva att tänka nytt eller annorlunda.

Akademibokhandeln & non-books

”Kollektion Stora A är Akademibokhandelns eget varumärke som innefattar olika produkter inom skriva, anteckning, kalender och skapande produkter inom teckna och måla. Till hösten 2019 stärks kollektionen med flera nya serier i egen unik design och mönster för alla smaker. Från 1 augusti finns allt som behövs för kommande jobb- och skolstart tillgängligt i Akademibokhandelns butiker och för reservation online på akademibokhandeln.se”, skriver bokhandelskedjan i ett pressmeddelande idag.

En sådan är satsning på non-books, alltså sortimentet utöver böcker i bokhandeln. Akademibokhandeln har en längre tid jobbat aktivt med att inte bara ha ett bra utbud av kompletterande pappersvaror utan också skaffat sig egna varumärken.

Det här fyller två syften: dels produkter med högre marginal än böcker, dels unika produkter som inte finns att köpa i andra butiker.

Storytel & eget innehåll

Unika produkter är något som kan särskilja Akademibokhandeln från framför allt nätbokhandlarna. På samma sätt behöver Storytel särskilja sig från sina konkurrenter bland ljudbokstjänster (eller streamingtjänster, för det finns ju även eböcker).

Det kan åstadkommas på två sätt: antingen avtal med förlag om exklusivitet under en viss tidsperiod eller att skapa eget innehåll och inte ge andra tjänster tillgång till detta. Det är bakgrunden till Storytel Original.

Idag hade Storytel stor pressträff i Stockholm för att presentera sin sommarsatsning som innehöll flera olika varianter på eget innehåll:

  • En ljudboksserie – en julikalender (nästan lite göteborgskt som Boktuggs formuleringar) av Daniel Åberg som är en följetongsveteran.
  • En nysatsning på Stories-appen som inte fått det stora lyftet efter lanseringen för två år sedan. Men i sommar har flera välkända författare nu fått skriva varsin historia.
  • En satsning på en talk show eller podcast med Kattias Ahlström som intervjuar författare.
  • En dokumentärserie av Åsa Erlandsson.
  • En dokumentär baserad på en framgångsrik podd.

Strawberry & konsolidering

Om de två första pressreleaserna var mer klassiska nyheter om produktlanseringar som råkar visa på trender så var den tredje en nyhet. Eller kanske snarare ett bekräftat rykte som (jag vill minnas) Förlagspodden tagit upp tidigare.

Petter Stordalens förlag (som han i en Di-intervju sagt ska omsätta 100 Mkr redan i år, men då medräknat norska verksamheten enligt SvB) Strawberry köper Bazar förlag.

Konsolidering av förlag är förstås inget nytt i bokbranschen. Förra året köpte Storytel (via Norstedts förlagsgrupp) upp Printz Publishing och Bonnierförlagen har i alla år letat efter spännande uppköp för att locka till sig duktiga förläggare.

Om även andra streamingtjänster ger sig in på samma väg som Storytel och satsar på eget innehåll kan en konsolidering bland förlagen bli följden. Samtidigt som det dyker upp nya småförlag varje dag.

Från non books till merchandise

Man skulle förresten kunna säga att Storytel den senaste tiden gjort en rejäl satsning på non books när de först köpte Ztory och började sälja tidningar, startade en youtubekanal om ljudböcker och nu tangerar podcasts i sin tjänst.

En annan fråga är förstås ifall förlag kommer att satsa på non books och börja leverera till bokhandeln? För att hitta produkter som har högre marginal. Merchandise är det stora i filmbranschen vet vi sedan tidigare.

Och för övrigt har musikartister på sistone använt sig av merchandise som ett sätt att blåsa upp försäljningssiffrorna av sina skivor för att därigenom ta sig upp på topplistorna. Enligt NY Times var ungefär hälften av de 39 skivor som toppade Billboard-listan förra året sålda som en del av en biljett eller merchandise. Taylor Swift sålde hoodies med skivan på köpet.

Vad tror ni om att sälja tre liter jordgubbar till midsommar och skicka med en pocketbok på köpet? Borde kunna gå en lastpall av Paulo Coehlo utanför varje Ica Maxi. Men det har säkert Petter Stordalen redan tänkt på. Vi får se när topplistorna för juni dyker upp.

Fotnot: Svenskarna äter runt fem miljoner liter jordgubbar på midsommar, enligt Metro.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL