Rödluvan och herr Varg

Rödluvan och herr Varg
Serie Sagoklassen
Författare
Medverkande
Förlag Nypon förlag
GenreSkönlitteratur barn och ungdom
FormatKartonnage
SpråkSvenska
Antal sidor48
Vikt128 gr
Utgiven2023-05-31
SABHcf
ISBN 9789180770590
Det var en gång en klass, i en skola inte långt här ifrån ...
Rödluvan och herr Varg ingår i serien Sagoklassen, där klassiska sagor får nytt liv, anpassade till vår moderna tid. Genom att ta traditionella sagor och sätta dem i vår samtid och vardag kan barn lättare ta till sig berättelsen och lära sig av sagovärldens budskap. Rödluvan och Vargen tar upp teman som fördomar och relationen mellan barn och vuxna

Författaren, läraren och läscoachen Maria Björsell har skapat en lustfylld bok som kan användas i klassrummet. Hon är speciallärare, författare och pedagogisk influencer. Att arbeta med barns läsning och att coacha dem in i läsandets värld med hjälp av sagor är inget som är nytt för henne.

Sagt om Kajsas nya kläder
Texten är kort och lättläst och då och då finns inflikade frågor. Boken vill få barn att tänka kritiskt inför företeelser på internet och har ett pedagogiskt syfte som överskuggar den litterära gestaltningen. Boken kan användas som diskussionsunderlag, där frågorna blir en bra utgångspunkt. Bilderna av Moa Graaf är färgglada och tydliga [...].
Maj Gustavsson, BTJ

Maria Björsell om sagoklassen och hur den kan användas i skolarbetet
– Som lärare har jag ofta använt mig av klassiska sagor för att ta mig an svåra frågeställningar som: Åk inte med främmande personer! Ta inte en annan väg än den bestämda! Vågar man gå emot en majoritet? och Hur ska vi vara mot andra? Sagorna berättades en gång i tiden i sedelärande syfte och dessa frågor lever kvar än.

Unikt med boken är att den presenterar en slags läscoach i form av en fé som följer läsaren genom berättelsen.

– Jag har sprängt in reflektionsfrågor som bygger på lässtrategier i boken med hjälp av läsfén. Läsfén ska få nybörjarläsaren att använda förståelsestrategier för reflektioner, trots att läsandet ännu inte är automatiserat. På lågstadiet läser eleverna också ofta i par och frågeställningarna passar utmärkta att samtala om när de läser. De hjälper dem att förstå berättelsen både på och mellan raderna.