Spela dator

Spela dator
Författare
Medverkande
Förlag Bokförlaget DN
GenreDatalitteratur
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor163
Vikt296 gr
Utgiven2007-04-24
SABRdcb
ISBN 9789175887272
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

HJÄLP! DATASPELEN TAR ÖVER FAMILJEN!    Ditt barn sitter vid datorn i timmar, helt uppslukad, medan solen skiner och alla utomhusaktiviteter får vänta. Tonåringen spelar dator om nätterna, och du försöker förgäves påpeka att god sömn är viktigare än att klara nästa spelnivå. Själv står du maktlös och hittar inga referenser till din egen barndom.     Känner du igen dig? Du är långt ifrån ensam, och här är boken för dig. Spela dator ger stärkande vägledning, handfasta råd och fördjupade kunskaper till vuxna som vill sätta sig in i dataspelsvärlden. Data- och tv-spelen är ett nytt medium som snabbt utvecklas från tonårskultur till masskultur. Onlinevärlden växer och blir allt mer etablerad och spelarna allt vuxnare. Men för den som inte spelar själv är den en ofta skrämmande företeelse som förknippas med våld, beroende och social isolering.     I sin bok Spela dator reder författaren, journalisten och tidigare spelutvecklaren Lotta Nylander ut vilken påverkan dataspelen har på användarna.     Boken ger insyn i en industri som omsätter hundratals miljarder om året – bra mycket mer än filmbranschen. I Kina räknas numera onlinespelet Counter Strike (CS) som officiell sport. I Sydkorea hyllas proffsspelare som rockstjärnor. Över Internet möts varje dag miljoner människor från hela världen i spelet World of Warcraft för att utveckla en virtuell värld där man kan leka med sin identitet – en verklighet som för många är lika meningsfull som den utanför spelet. Även Sverige är ett viktigt land för spelutvecklare; svenska utvecklare har skapat några av de största spelen i världen.  Spelens inflytande över vår vardag växer men ofta är linjen knivskarp mellan generationerna – de som är uppväxta med spelen och deras föräldrar.    Spela Dator hjälper dig som vill förstå hur du ska hantera dataspelens dragningskraft.                                              - Hur fungerar egentligen World of Warcraft (ett spel som spelas av mellan sex och åtta miljoner människor)? - Blir man smart av att spela dator? - Varför skjuter man så mycket i dataspel? - Vilka spel spelar tjejer? - Hur arbetar en spelutvecklare? - Spelberoende, finns det?- Hur ser dataspelsbranschens framtid ut? Detta är bara några av de frågor som författaren ger svar på. Den här boken är en ovärderlig grund för föräldrar och andra vuxna när det gäller att diskutera med barn och ungdomar om hur ofta de spelar och vilka spel de väljer.