Finansiering av infrastruktur med privat kapital? SOU 2017:13 : Delbetänkande från Kommittén om finansering av offentliga infrastrukturinvesteringar via skatter, avgifter och privat kapital
Serie | SOU 2017 |
---|---|
Författare | |
Förlag | Wolters Kluwer |
Genre | Juridik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 192 |
Vikt | 318 gr |
Utgiven | 2017-03-03 |
SAB | Oe |
ISBN | 9789138245644 |
Utredningen bedömer att det finns potentiella effektivitetsvinster att realisera med hjälp av OPS-modeller inom investeringar i statlig transportinfrastruktur. (OPS-modeller: ett långsiktigt kontrakt mellan staten och en privat part avseende tillhandahållandet av en infrastrukturtjänst, inte en anläggning.) Dessa effektivitetsvinster har emellertid inte kunnat beläggas vetenskapligt på ett systematiskt sätt i empiriska studier. Kommittén förordar mot denna bakgrund följande:
Ordförande: Monica Haapaniemi
- Ett försöksprogram som består av minst tre OPS-projekt startas inom transportinfrastrukturområdet. Projekten bör ligga inom den beslutade ramen för utveckling av transportsystemet och därmed vara en del av den nationella transportplanen.
- I ett första steg bör en särskild funktion med hög expertkompetens inrättas. Funktionens uppgift är att utifrån forskningsresultat och internationella erfarenheter på bästa sätt förbereda och identifiera lämpliga OPS-projekt och säkerställa att dessa projekt i efterhand kan utvärderas.
- Försöksprogrammet bör i ett senare skede utvärderas i sin helhet och då bör tas ställning till om det finns skäl att fortsätta med OPS-upphandlingar på permanent basis.
Ordförande: Monica Haapaniemi