Stärkt konsumentskydd vid försäkringsförmedling Ds 2014:22

Stärkt konsumentskydd vid försäkringsförmedling Ds 2014:22
Serie Ds 2014:022
Medverkande
Förlag Norstedts Juridik AB
GenreJuridik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor102
Vikt0
Utgiven2014-06-18
SABOeaae-c
ISBN 9789138241356
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Föreslår i nya regler för förmedling av försäkringar. Syftet är att sätta kundens intressen i fokus vid bl.a. rådgivning om försäkringar.

En rad utredningar och rapporter har påvisat omfattande intressekonflikter på grund av att försäkringsförmedlarna får betalt av en tredje part i stället för av kunden. I vissa fall leder det till att rådgivningen inte utgår från konsumentens behov. Därför föreslår finansdepartementet nya krav på att förmedlarna ska identifiera, motverka och informera om intressekonflikter. Förmedlarna ska inte heller få ta emot och behålla provisioner och annan liknande ersättning från en tredje part om kundens intressen kan påverkas negativt av det. Finansinspektionen ges rätt att i detalj reglera vad denna begränsning innebär för förmedlares skyldighet att motverka intressekonflikter.

Finansinspektionen har också påtalat att en lucka i lagstiftningen, som gör att en försäkringsförmedlare som har misskött sig, kan begära att tillståndet ska återkallas, för att sedan ansöka om ett nytt tillstånd. För att minska möjligheten att få nytt tillstånd i sådana fall föreslår departementet att lämplighetskrav på försäkringsförmedlare skärps.Finansdepartementet föreslår också att försäkringsförmedlare inte ska få marknadsföra andra finansiella tjänster och produkter än de som omfattas av förmedlarens tillstånd eller registrering. Förslaget innebär även en tydligare definition av försäkringsförmedling. Därigenom blir det tydligare både vad som är tillståndspliktig verksamhet och när konsumentskyddsreglerna gäller.