Att lära av de bästa : en ESO-rapport om svensk skola i ett internationellt forskningsperspektiv. ESO 2011:8

Att lära av de bästa : en ESO-rapport om svensk skola i ett internationellt forskningsperspektiv. ESO 2011:8
Serie Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi 2011
Medverkande
Förlag Norstedts Juridik
GenreJuridik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor105
Vikt0
Utgiven2011-11-29
SABEm
ISBN 9789138236505
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Den stora skillnaden finns inte mellan länder eller skolor utan mellan klassrum!

Översikt och analys av den internationella forskningen om faktorer som påverkar elevers mätbara resultat i främst de återkommande PISA-undersökningarna.
Konstaterar att svenska elever halkat efter och nu tillhör medelmåttorna, till skillnad från eleverna i t.ex. Finland.
Mer resurser till skolan, tydligare kursplaner och rättvist betygssystem m.m. tycks inte garantera en bättre skola. Författaren hävdar att det enligt forskningen snarare är en satsning på lärarna och deras undervisningsskicklighet som ger resultat. Lärarutvecklingsprogram som förenar kollegial samverkan med externt expertstöd ger därvid störst effekt.