fbpx

Tio bra böcker för dig som vill lyckas med ditt företag 2018

Foto: Fotolia

Det är ibland ett hårt liv att vara företagare. Men det finns saker som kan göra det lite lättare. Goda tips och bra böcker som leder vägen, till exempel.

Många företagare har mycket gemensamt. Vi vet alla att man i praktiken kan jobba hur många timmar som helst med sitt bolag, och att det finns få givna gränser för när helgen börjar och slutar. Ibland kommer ledigheten inte alls. Mycket bygger på att du är engagerad och vet vad du vill – att du har tydliga mål med ditt företag.

Men sedan är det förstås också så att du kan jobba hur mycket som helst och ändå inte riktigt komma fram till succén. Du behöver en plan och du behöver titta på de som har lyckats tidigare – man behöver ta till sig de goda tipsen. Och var hittar man dem, om inte i böcker som skrivits av entreprenörer som gjort succé?

För att göra det enklare för dig sammanställde vi en lista – varsågod. Och lycka till!

Boktuggs tips för dig som vill lyckas med ditt företag

1. Starta & driva företag av Björn Lundén, Ulf Bokelund Svensson

Det här är boken för dig som driver eller tänker starta företag – oavsett bransch och företagsform. Så här långt har boken hjälpt fler än 120 000 företagare till en bra start.Boken tar upp alla de viktiga sidorna med det här att vara egen företagare: Starten – budget, affärsplan, kapitalbehov, finansiering, företagsform, a-kassa, mm Marknadsföringen – DR, PR, internet, kundvård, varumärke, mm Företagsekonomi – budgetar, nyckeltal, lönsamhet, prissättning, mm Avtals- och köprätt – köplagen, konsumentköp, näthandel, inköpsteknik, mmTill boken finns ett utbildningsmaterial som du kan ladda hem, se under fliken BokPlus.

Starta & driva företag

Starta & driva företag

2. Starta och driva eget : handboken för ett framgångsrikt företagande av Leif Billion, Linus Gunnarson, Leila Olsson, Michael Hansen

Från entreprenör till entreprenör
Detta är en bok skriven av entreprenörer för entreprenörer. Här samlas fakta, inspirerande exempel, handfasta råd och användbara verktyg för dig som är i fasen att starta eget eller vill utveckla ditt företag mot nya mål.

Det finns mycket man bör vara vaksam på när man beslutar sig för att starta och driva ett företag, till exempel bolagsform, affärsplan, budget, tillstånd, partner och styrelse. Att våga lita på sig själv och se möjligheterna, snarare än problemen, är en nyckel till framgångsrikt företagande. Med rätt struktur och planering ökar dessutom sannolikheten för att du lyckas.

Fler verktyg på webben: På www.startaochdrivaeget.se finner du en förlängning av boken med mallar, verktyg, övningsuppgifter och ytterligare vägledning för ditt framgångsrika företagande. Resan börjar här!

3. Konsten att skapa världens bästa företag : 7 faktorer för att lyckas av Stefan Sebö

Varför lyckas vissa företag och inte andra? Finns det några universella Do’s & Don’ts Stefan Sebö intresserade sig tidigt för de här frågorna och nu efter att ha arbetat med förändringsarbete i mer än 35 år har han identifierat sju framgångsfaktorer. Genom att jobba målmedvetet med dessa kan alla verksamheter stärka sin attraktions- och konkurrenskraft.

Ingen kommer undan! Idag måste alla företag jobba konstant med sin utveckling. Det handlar om att vinna eller försvinna. I boken varvar Stefan Sebö forskning, tankar och tips med övningar, exempel och intervjuer. Steg för steg visar han vad chefer och medarbetare måste göra för att skapa världens bästa företag. Det gäller att utmana det som sitter i väggarna och våga tänka nytt, kring ledarskapet och medarbetarskapet, kring organisation och arbetssätt. Det handlar om att skapa ett företag där människor verkligen vill jobba, där visionen och målen är tydliga och där alla drivs av lust att åstadkomma något, tillsammans.

Stefan Sebö är en av Sveriges mest efterfrågade konsulter och förläsare inom affärsutveckling, försäljning, medarbetar- och teamutveckling. Under årens lopp har han hjälpt hundratals företag och hundratusentals människor att växa. Han har tidigare skrivit flera böcker, bland annat: Bruksanvisning för ett bättre liv; Resultat – Din guide till personlig framgång; Sälj som en TOPPsäljare.

Sagt om boken:

Den här boken är fulladdad med inspirerande och vägledande tankar som skapar kreativitet och beslutsamhet. En vinnande guide för ledare och medarbetare i företag som vill bli världsbäst och där det är människor som gör skillnaden. Just do it! (Beth Friberg, Ordförande, FOREX Bank)

Engagerat och pedagogiskt visar Stefan hur vägen till excellens ser ut! Läsvärt & lärorikt! (Marita Ramberg, Verksamhetsutvecklare, Psykiatriska kliniken, Kungälvs sjukhus)

4. Ekonomi för småföretagare av Per Nilsson

Det här är en bok för alla företagare utan ekonomiexamen, men som är smarta nog för att förstå hur viktigt det är att ha koll på pengarna.Hela idén är att du på ett enkelt sätt ska förstå alla ekonomiska begrepp och vad de kan göra för att hjälpa dig. Per Nilsson, som skrivit boken är exakt den typ av pedagog vi gillar på det här förlaget. Han beskriver saker enkelt och man kan direkt se nyttan. KanonHär är en del av vad du får lära dig:Företagsekonomiska grundbegrepp enkelt förklaradeResultat Lönsamhet Soliditet Likviditet Så tar du kontrollen Ekonomisk planering ? lättare än du trorVarför det är viktigt att planera Veckorapportering Produktionskalkyler Smarta tips om ekonomisk planering Ta bättre ekonomiska riskerRiskvilliga krediter Kundfinansierad produktutveckling Rörliga kostnader Organisk tillväxt Några tips om hur du hanterar ekonomiska risker Budget ? så gör du det enklareVad, hur och varför du ska budgetera Fördelar och nackdelar med att göra budget Olika typer av budgetar Tips för förbättrad likviditet Nyckeltal = ratten på företagetVad är nyckeltal Avkastningstal Bruttomarginal Pålägg Vinstmarginal Nettomarginalen Räntabilitet Förräntningsmarginalen Hävstångseffekten Omsättningstal Kassalikviditet Balanslikviditet Soliditet Räntetäckningsgrad DuPont analys Skaffa pengarna du behöverPengar vid start av företag Beräkning av kapitalbehov Några tips angående kapitalbehov Att hitta riskkapital Investeringsstrategier Exitstrategier Finansieringsformer Att välja riskfinansiär Finansieringsstrategier i olika faser Några tips angående finansieringsstrategier Finansiell rapportering ? inte lika tråkigt som det låterHur du utformar den finansiella rapporteringen Lagar och rekommendationer Årsredovisning Förvaltningsberättelse Resultaträkningen Balansräkningen Kassaflödesanalys Övrigt i årsredovisningen Hur värderar man ett företag?Värderingsmetoder Förnuftsvärdering Jämförande värdering Substansvärdering KassaflödesvärderingAffärsplanen som fungerarVarför affärsplan? Mall för affärsplan Några tips angående affärsplan ?och mycket merBoken är skriven av Per Nilsson. Han är civilekonom med företags- och projektfinansiering som specialitet. Han har mer än tio års erfarenhet av att hjälpa företag i olika storlekar och faser med finansieringsfrågor. ?Ekonomi för småföretagare? är hans tredje bok. Han har tidigare skrivit böckerna Hur du finansierar ditt företag med framgång och 100 sidor om hur du söker EU-pengar

Ekonomi för småföretagare

Ekonomi för småföretagare

5. Så blir du bäst på digital marknadsföring : din guide till digital strategi med mätbar effekt av Rufus Lidman

Hur säkrar du dina digitala satsningar när möjligheterna inom digital marknadsföring exploderar? Använder du rätt verktyg? De rätta strategierna? Rufus Lidman ger dig svaren.

Den här guiden till digital marknadsföring gör dig till företagets digitala hjälte. Här hittar du konkret vägledning, många råd och praktiska exempel.
Boken fokuserar på tre aspekter:

De digitala verktygen. Den digitala marknadsföringens olika delar. En genomgång av sociala medier, display, sök, sajt och digital CRM.

Den digitala strategiprocessen. En konkret och beprövad metod för att utveckla en digital strategi: 7-stegsprocessen. Största möjliga sannolikhet att nå målet på kortast möjliga tid, med minsta möjliga resurser.

Den digitala mätningen. Mätning av effekten och metoder för att optimera din digitala strategi.

Boken riktar sig till alla som vill nå ut till sina kunder på bästa sätt – snabbt, enkelt samt mål- och kostnadseffektivt. Du är annonsör, marknadsförare, företagare, vd eller varför inte politiker.

6. Min hemlighet av Petter A. Stordalen, Jonas Forsang

Min hemlighet delar norska hotellmogulen Petter Stordalen med sig av alla sina tips och tricks som tagit honom dit han är idag både som make, far och företagsledare. Excentriske Stordalen är en av Nordens största entreprenörer och en person som gärna gör spektakulära entréer.

Jag heter Petter Anker Stordalen. Jag gick från att vara Norges bästa jordgubbsförsäljare till att bygga upp en av Skandinaviens största hotellkoncerner. Idag har vi 180 hotell och 13 000 anställda.

Hela mitt liv har jag jagat framgången. Hela mitt liv har jag haft siktet inställt på framtiden. Mot nästa mål. Mot nästa affär. Mot nästa möjlighet. Jag har aldrig haft tid eller lust att skriva en bok.

Men under våren 2014 förändrades allt. Våren 2014 fick vi beskedet vi hade befarat. Att min fru, Gunhild, var dödligt sjuk. Där och då rasade min värld.

***

I Min hemlighet delar Petter Stordalen med sig av alla sina hemligheter, alla de tips och tricks som tagit honom dit han är idag både som make, far och företagsledare. En historia om att våga när andra tvekar, om att få ut det bästa av de omkring dig. En historia att både lära av och leva efter.

Stordalen delar med sig av sin kunskap om företagande, investeringar, förhandling och hur man inspirerar sina anställda. Men det handlar lika mycket om resan hit om hur blev Petter Stordalen en av Nordens största entreprenörer. Vad är nyckeln till att nå framgång? Och var det värt det?

Min hemlighet

Min hemlighet

  • Förlag: Volante
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska
  • Utgiven: 2015-11-12
  • ISBN: 9789188123046

7. Den snälla företagaren : praktiska affärsråd för småföretagare av Jenny Forsberg

Vill du vara en framgångsrik företagare utan att köra över dina konkurrenter eller utnyttja medarbetarna? Vill du att företaget ska blomstra samtidigt som du själv mår bra? Då är Den snälla företagaren rätt bok för dig.

Den snälla företagaren handlar om hur du blir framgångsrik inte trots att utan för att du är snäll mot kunder, nätverk, kolleger och konkurrenter. Boken handlar också om hur du är snäll mot dig själv och ditt företag. Att vara snäll betyder nämligen inte att vara mesig eller låta sig bli överkörd; det finns ingen motsättning mellan att vara snäll och att vara bra på affärer.

Den snälla företagaren är en praktisk handbok för dig som driver ett mindre företag. Boken innehåller många konkreta exempel och praktiska övningar, så att du kan bli en snällare och därmed mer framgångsrik företagare redan i dag.

”Vetenskapliga undersökningar visar att snällhet, kombinerad med omdöme och integritet, är en väg till framgång. Detta har Jenny Forsberg tagit fasta på i Den snälla företagaren som beskriver hur man med snällhet lyckas i företagsvärlden.”

Stefan Einhorn, författare till boken Konsten att vara snäll.

8. Marknadsföring av Anders Parment

Marknadsföring är ett område som har utvecklats och förändrats på ett genomgripande sätt under det senaste decenniet. Kräsna konsumenter översköljs dagligen med erbjudanden och budskap. Digitalisering, internationalisering, avregleringar och ett stort intresse för hållbarhet har ökat marknadsföringens betydelse.

En gedigen genomgång av etablerade teorier och modeller ger läsaren kunskap om den modell- och begreppsvärld som används inom marknadsföringens praktik – samtidigt som utmanande idéer och perspektiv lyfts fram. I boken ges också fördjupningar i aktuella forskningsområden såsom hållbarhetsfrågor, platsmarknadsföring, employer branding och ett förändrat kommunikationslandskap.

Boken innehåller många exempel från företag som agerar i en internationell kontext och som har lyckats tack vare en genomtänkt tillämpning av marknadsföringstänkande och marknadsföringsmodeller. Marknadsföring tillämpas i allt fler branscher och sektorer och många av bokens exempel kommer från skolor och annan offentlig verksamhet samt från civilsamhället. Inte bara framgångar speglas utan också motgångar och hur smart marknadsföring, ofta med ett hållbarhetsperspektiv, har bidragit till att vända en negativ utveckling.

Marknadsföring

Marknadsföring

9. Lyft luren – bli framgångsrik : om kalla samtal och telefonskräck av Henrik Bromée

Ingen gillar att avvisas, misslyckas eller uppfattas som jobbig

Att dessutom medvetet utsätta sig för risken gång på gång förefaller som dårskap och något som de allra flesta undviker i möjligaste mån. Samtidigt är de mest framgångsrika affärsmännen och entreprenörerna mästare på att initiera kontakt och etablera relationer på nolltid, relationer som leder till affärer och skapar resultat.

Lyft luren : nå framgång handlar om det mest fruktade momentet inom all försäljning och företagande; det som får vuxna män och kvinnor att svettas, hitta på undanflykter och be på sina bara knän att slippa genomföra i det kalla samtalet.

Är du entreprenör, aspirerande författare, säljare, arbetar med välgörenhet eller söker du helt enkelt ett jobb, men tvekar att ta det första steget mot dina drömmars mål? Att lyfta på luren och ringa det där första samtalet.

I boken Lyft luren : nå framgång tar författaren dig igenom olika metoder, mentala förberedelser, och konkreta tips för att våga ringa. Metoderna är grundade på egna erfarenheter och ett antal inspirerande berättelser från framgångsrika personer som Johan Staël von Holstein, Therese Albrechtson och Johan Wendt.

10. Bygg det goda varumärket : så blir kunden er bästa säljare av Pia Anderson

Stolta kunder stärker varumärket! Ett starkt och positivt laddat varumärke har blivit en allt mer avgörande konkurrensfaktor. När alla vill ha uppmärksamhet krävs en unik profil för att sticka ut och attrahera kunder, samarbetspartners och medarbetare. En profil som ni bygger medvetet och laddar med ett äkta samhällsengagemang. Människor röstar nämligen med hjärtat och väljer de företag som bryr sig på riktigt. Det gäller att hitta sin SSP (Sustainable Selling Point).

Med den här handboken som inspiration och guide kan ni steg för steg integrera de globala målen för hållbarhet i er affär och bygga ert goda varumärke. För att lyckas gäller det att göra kunden överraskat nöjd på alla plan, att se över verksamhetens alla delar. I modellen 5Vtill5P visar Pia Anderson hur ni i tio steg kan arbeta med varumärkes- och affärsutveckling, CSR och digitalisering, i en och samma process. Så att ni effektivt och i 360° kan stärka er konkurrenskraft, så att era kunder blir era bästa säljare.

PIA ANDERSON har 25 års bred erfarenhet av affärsutveckling som bygger varumärket. Efter många år på olika reklambyråer och som ledare i varumärkesbyggande processer, driver hon sedan några år tillbaka egen verksamhet som hjälper kunder att medvetet och hållbart bygga det goda varumärket. Pia är också en flitigt anlitad föreläsare, varumärkesledare och utbildare. Detta är hennes andra bok.

Bygg det goda varumärket : så blir kunden er bästa säljare

Bygg det goda varumärket : så blir kunden er bästa säljare

  • Förlag: Roos & Tegner
  • Format: Flexband
  • Språk: Svenska
  • Utgiven: 2018-03-21
  • ISBN: 9789187905988
Inga kommentarer än

Kommentarer är avstängda.