Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet : digitala medier i förskolan
Författare | |
---|---|
Förlag | Natur & Kultur Läromedel |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 103 |
Vikt | 180 gr |
Utgiven | 2021-01-22 |
SAB | Eab.01 |
ISBN | 9789127825246 |
<em>Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet</em> visar hur teorier kan användas för att analysera olika former av empiriskt material inom ramen för uppsatsarbeten, rapporter eller självständiga arbeten. Fokus i boken ligger på undersökningar av förskolebarns möten med digitala medier.
Bokens första del beskriver varför teori behövs och hur teoretiska begrepp kan bli viktiga verktyg i analysarbetet. Den andra delen tar upp fyra teorier:
<ul> <li data-leveltext="" data-font="Symbol" data-listid="2" aria-setsize="-1" data-aria-posinset="1" data-aria-level="1"><span data-contrast="auto">s</span><span data-contrast="auto">ociokulturell</span><span data-contrast="auto"> teori</span><span data-ccp-props="{"134233117":true,"134233118":true,"201341983":0,"335559740":240}"> </span></li> <li data-leveltext="" data-font="Symbol" data-listid="2" aria-setsize="-1" data-aria-posinset="2" data-aria-level="1"><span data-contrast="auto">s</span><span data-contrast="auto">ocialsemiotisk teori</span></li> <li data-leveltext="" data-font="Symbol" data-listid="2" aria-setsize="-1" data-aria-posinset="4" data-aria-level="1"><span data-contrast="auto">a</span><span data-contrast="auto">ffektteori</span><span data-ccp-props="{"134233117":true,"134233118":true,"201341983":0,"335559740":240}"> </span></li> <li data-leveltext="" data-font="Symbol" data-listid="2" aria-setsize="-1" data-aria-posinset="4" data-aria-level="1"><span data-ccp-props="{"134233117":true,"134233118":true,"201341983":0,"335559740":240}">aktör–nätverksteori</span></li> </ul>Författaren Emilie Moberg belyser också centrala begrepp inom teorierna och visar samtidigt hur dessa begrepp konkret kan användas som analysverktyg.
<em>Teori som analysverktyg i uppsatsarbetet</em> riktar sig till studenter, på förskollärarprogrammet och andra lärarprogram, som söker handledning vid val och användning av teori för analys av empiriskt material.
<strong>Emili</strong><span data-contrast="auto"><strong>e Moberg</strong> är universitetslektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, och undervisar på förskollärarprogrammet.</span>
<h3><strong>Sagt om boken: </strong></h3>"Författaren hänvisar till många pedagoger och forskare inom olika områden. Boken är teoretisk och kräver fokusering av läsaren. Den ger mycket bra och konkret vägledning för studenter som behöver hjälp med rapport- eller uppsatsskrivande."
<strong>Marianne Ericson, BTJ-häftet nr 7, 2021</strong>