Publit breddar sig med lager och kunder bortom förlagen för att nå lönsamhet

Mattias Christensen på Publit erbjuder numera lager som komplement till POD. Foto: Pressbild. Montage: Boktugg.

Publit har drivit utvecklingen av POD (print on demand) i Sverige men erbjuder numera även lager. Däremot har både nätbokhandlare och förlag en del att lära om hur POD fungerar. I jakt på lönsamhet letar Publit även kunder bortom de traditionella förlagen.

– Vi körde igång lagerlösningen på allvar i år, och speciellt nu i höst har vi jobbat på att bygga en medvetenhet – ofta genom direktkontakt till olika förlag. Samtidigt är det något av en smygstart, vi har inte slagit på stora trumman. Vi har ett tiotal kunder av mindre eller mellanstor storlek och dessutom någon lite större, säger Mattias Christensen på Publit.

POD har inget med podd att göra utan står för Print on demand och själva grundidén är att man inte behöver ha ett lager alls vilket var Publits vision när man drog igång 2008-2009. Men bokbranschen är väldigt traditionell och man ändrar inte strukturer över en natt. Därför förväntar sig bokhandlare (både fysiska och nätbaserade) att kunna få böcker levererade nästa dag vid beställning före lunch. Vilket är tufft med POD. Samtidigt som det accepteras på utländska böcker som inte finns på lager i Sverige.

Dessutom existerar inte returer med POD, eftersom man inte har lager. Däremot vill förlagen inte ha för stora lager utan har stadigt minskat storleken på sina upplagor. Nackdelen med äkta POD där man trycker en bok i taget med digitaltryck är även att styckkostnaden blir hög. Fungerar utmärkt på dyra fackböcker utan färg i inlagan, mindre bra på prispressad skönlitteratur och barnböcker.

Allt vanligare har det därför blivit med digitaltryckta upplagor på 50-100 exemplar för att få ner tryckkostnaden per exemplar. Därav behovet av lagerlösningar som Publit alltså gett sig in på.

För att maximera nyttan med ert lager bör det vara samma format på den tryckta upplagan och den som ligger som POD hos er, korrekt? Hur har ni integrerat där, finns det någon automation av påfyllning ifall förlag vill trycka 100 ex åt gången? Hur skiljer ni er från andra mer traditionella distributörer?
– Så är det, samtidigt går det att ha en POD hos oss i ett annat format så när den lagerförda boken är slut kan man sätta igång POD:en utan att behöva lämna Publit. Många vill t.ex. ha POD i ett häftat format istället för inbundet då det ger bättre marginaler. Blandningen mellan lager och POD är ett sätt att samla information på samma plats och skapa en bättre överblick av sin utgivning, säger Mattias Christensen och fortsätter:

– Påfyllning av lagret under en viss beställningspunkt är något vi erbjuder redan nu i överenskommelse med förlaget, men det är inte helt automatiserat riktigt än. Den största skillnaden jämfört med mer traditionella distributörer är att Publit inte tar någon kommissionsavgift för lagerlösningen. Vi tycker inte att det behöver skilja i pris bara för att en bok väger något hekto mer eller mindre och därmed har ett annorlunda f-pris, vi har fasta avgifter för lagerhanteringen.

Ett flertal förlag som har titlar som POD via Publit har noterat att Bokus och Adlibris redan i måndags den här veckan började sätta små varningstexter på alla dessa titlar för att signalera att de inte kan garantera leverans före julafton.

Hur snabbt levererar ni POD-tryckta böcker till nätbokhandeln, med tanke på att Adlibris anger 6-9 arbetsdagar som leveranstid på POD-titlar och Bokus inom 5-8 vardagar? Har ni varit för dåliga på att förklara eller bevisa för dem att ni levererar snabbare än så?
– Vi säger att det tar 3-5 arbetsdagar för tryck och 1-2 arbetsdagar för leverans. I de flesta fall går det väsentligt snabbare. Vi informerar förlag och återförsäljare om detta. Vi tycker inte att det är lång tid för att trycka och leverera en enskild bok. Dessvärre utgår återförsäljarna från worst case istället för ett meddeltal. Men om det finns ett problem så är det ju att förlagen inte ser till att ha alla sina titlar tillgängliga som POD. För många förlag skulle det verkligen kunna göra skillnad på sista raden.

Försäljningen av tryckta böcker minskar då en del av läsningen blir digital. Frågan är hur det påverkar en aktör som Publit? Säljer de fortfarande lika mycket eller mindre av fler titlar?

– Den minskade försäljningen av tryckta böcker är egentligen en vinst för oss. Fler förlag ser på POD som ett alternativ tidigare i livscykeln för en bok. En bok har en väldigt kort tid i rampljuset i dagens nyhetsflöde och kan ha en hög topp för att sedan snabbt dala. I många fall kan man spara pengar genom att makulera de sista hundra böckerna och gå över till POD istället, säger Mattias Christensen och tillägger:

– Gång på gång hör vi hur förlagen tycker att det vore skönt att rensa ut sitt lager, samtidigt som de inte kommer till skott och dras med stora kostnader på grund av det. Ett förlag kan inte ha alla titlar i lager, tänk om man har 100 böcker på lager och säljer 20 i julhandeln, lagerkostnaden för de resterande 80 böckerna äter snabbt upp vinsten.

Publit har investerat tungt i sin tekniska plattform under många år. Omsättningen har ökat men det är fortfarande röda siffror. Förra året (2022) blev försäljningen 42,4 (38,5) Mkr men rörelseresultatet landade på -5,2 (-5,1) Mkr. Ägarna har upprepade gånger fått skjuta till kapital via nyemissioner. De senaste tio årens samlade underskott är 60 Mkr.

Hur ser det ut 2023 för Publit – är det dags att gå med vinst?
– Vi har den senaste tiden höjt blicken och breddat oss bortom de traditionella förlagen. Många företag/organisationer som har böcker/publikationer har märkt att vi är perfekta för dem. Vi har kunnat öka såväl omsättningen som vår marginal för att kunna gå med vinst – vilket vi gjort de senaste månaderna. Så vi är på rätt väg, säger Mattias Christensen .

Vägen till framtiden är – trots att Publit även erbjuder distributon av eböcker och ljudböcker – till stor del tryckta böcker. I lagom upplagor anpassade till bokens aktuella försäljning.

LÄS ÄVEN: Det lagerlösa förlaget – utopi eller snart verklighet?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL