Regissören Frida Kempff vinner skräckpriset Årets Vagina. Porträttfoto: Erik Andersson/Wikimedia Commons. Statyetten Guldsnippan är skapad av Titti Winbladh.

Skräckpriset Årets Vagina 2021 går till Frida Kempff

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Filmregissören Frida Kempff tilldelas utmärkelsen Årets Vagina, ett skräckpris instiftat av nätverket Vagina Dentata.

Filmregissören Frida Kempff har utsetts till 2021 års vinnare av nätverket Vagina Dentatas skräckpris Årets Vagina. Frida Kempff vinner med sin skräckfilm Knackningar (2021), en psykologisk nagelbitare baserad på en novell av Johan Theorin (utgiven av Novellix 2016). I filmen möter vi Molly som skrivs ut från en sluten psykiatrisk avdelning och flyttar in i en egen lägenhet. Där börjar hon höra knackningar från taket.

Juryns motivering: ”Frida Kempff skapar med små medel en film med stor stämning, en film som med kammarspelets klaustrofobiska psykologi tvingar tittaren att se bortom det slutna rummet och närma sig en av skräckens grundfrågor: hur mycket kan, eller ska, vi lita på våra sinnen?”

Vagina Dentata delar i år även ut ett internationellt pris. Vinnaren är den amerikanska författaren Kelly Link, författare till bland annat novellsamlingen Get In Trouble, som nominerades till Pulitzerpriset 2016.

Motiveringen lyder: ”Kelly Link skapar i sina noveller helt egna världar; skimrande perfekta som såpbubblor. Och hon gör det till synes lika lätt och självklart som när barn blåser dem. Hennes generositet mot sina läsare och andra författare är legendarisk.”

Båda pristagare belönas med konstverket Guldsnippan, skapad i keramik av konstnären Titti Winbladh.

Övriga nominerade till det svenska priset var författaren Camilla Sten och författaren och illustratören Jonna Björnstierna.

HJÄLP OSS: Bli en Boktugg Supporter idag. Stödprenumeration från 10 kr/mån

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var bra. Som du märkte slapp du betalvägg. Mycket tack vare personer som du, som valt att bli Supporters. Dina och andras stöd gör det möjligt att fortsätta skriva om böcker och bokbranschen.  Stödprenumerera från 10 kr/mån eller swisha en tjuga (eller mer) till 123-483 18 71.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL

Ny poesi utforskar mäns våld mot kvinnor

Diktsamlingen Hennes uppgång och fall beskriver en kärleksrelation som inleds med intensiv förälskelse men sedan övergår i våld. Det är Marie Strömbergs debut som författare men flera av dikterna skrev hon redan för 20 år sedan.

– De är inspirerade från samtal jag hade med kvinnor när jag jobbade natt inom psykiatrin. Många hade blivit utsatta för övergrepp och jag började skriva dikter för att bearbeta det jag fick höra. Det kändes viktigt att skriva ner deras berättelser för att dokumentera dem, säger Marie Strömberg.

Några av dikterna handlar om henne själv, men även majoriteten av dem som inte gör det är skrivna i jag-form. Ett stilistiskt grepp för att komma närmare läsaren.

– Jag tycker att det blir starkare i jag-form, men ville också skriva genom betraktarens ögon, säger hon.

Att det blev just poesi beror på att hon tycker om att utforska språket och leka med ord.

– I en dikt måste man väga varje ord och om man byter ut ett ord kan texten få en helt annan betydelse. Jag gillar att man kan uttrycka så mycket med några få rader, säger hon.

Text: Evelina Hertz

(...) Läs hela artikeln »