Dagbok för alla våra läsare (Julkalender 2020) – dag 3

Dagbok för alla våra läsare, kallar vi 2020 års julkalender. Bilder: iStock. Montage: Boktugg.

Snabba nyheter och funderingar kring Facebooksidor. Och layoututmaningar. Och snart dags för fredagens stora nyhetsbrev.

Den tredje december. Sitter här och försöker summera vad jag egentligen åstadkommit idag. Det har faktiskt blivit en hyfsad mängd texter trots att jag försökt fokusera på det nya numret av Magasinet som nu nästan är klart med alla monterade annonser.

Tidigt i morse gjorde jag en rewrite på nyheten att Gyldendal och Lydboksförlaget stämmer Jørn Lier Horst i norsk tvist om ljudböcker. Det hettar till i vårt grannland.

Sedan kom den tjocka katalogen från konkurrenten, och jag var tvungen att räkna annonser, har fört statistik på den. För första gången på minst åtta år eller däromkring så ökade faktiskt antalet annonssidor i Svensk Bokhandels katalog över vårens böcker. Ett trendbrott eller bara en tillfällig uppryckning? Det var förmodligen välbehövliga annonspengar med tanke på förra årets storförlust.

Jag undrar hur länge de här gamla säljcyklerna överlever, att presentera böcker som ska komma ut om flera månader och hetsa fram omslag till kataloger långt, långt i förväg. Det är byggt för fysisk bokhandel och med dess krympande andel av bokförsäljningen blir det allt mer tveksamt som arbetsmodell. Framför allt eftersom det inte finns några naturliga säsonger. Den enda typ av säsongsböcker som är riktigt stark är julböcker – och de har inte synts till i några kataloger utan är framför allt ett fenomen i streamingtjänsterna.

Vårböcker, sommarböcker och höstböcker ser alla i stort sett likadana ut. Det är inte som klädmode som har verkliga säsonger. Även om man ibland kan tvivla när man ser modetrender som inte är anpassade för utomhusbruk under vinterhalvåret …

Nåja, vad har vi själva gjort då? Ja, på tal om digitalisering är en av nyheterna att Word Audio skrivit ett stort avtal på över 40 utgivningar i elva länder av Anna Ihréns böcker. Ännu en av dessa författare som blivit stor framför allt via ljudbokstjänsterna. Vi började med en rewrite på pressmeddelande och sedan några snabba frågor till författaren själv.

En annan ljudboksnyhet är att David Sundin som tidigare gav ut en bok som inte fanns i ljudformat nu har gjort en ljudbok som inte finns i pappersutgåva. Rätt berättelse på rätt plats? Han har sålt 50 000 exemplar av pappersboken.

Jag har också rotat i en nyhet om att Axiell höjer sina priser rejält för de allra minsta förlagen genom en månadsavgift om man säljer för under 5 000 kr/år. Arvet från Elib hanteras inte så snyggt, helt ärligt. Jag förstår att man kan behöva ta betalt, men i detta fall straffas ett antal gamla kunder som helt ärligt inte kostar någonting för Elib. Vi får se om det blir protester eller om de värst drabbade inte ens kommer att upptäcka förrän i efterhand att Axiell Media raderat deras konton och plockat ner deras eböcker.

En annan rewrite var nyheten om att Akademibokhandeln släpper två nya serier på Youtube. På vår Facebooksida påpekade genast en annan mindre bokhandel att de också är aktiva på sin Youtubekanal. Därför måste jag ju passa på att länka till Läslusen på Youtube.

Annars försöker jag hitta data på hur Facebook tappat räckvidd för oss som har Facebooksidor. Det var ju vad Facebook ville att företag skulle göra, skapa sidor. Men sedan svängde man och ströp räckvidden (det vill säga hur många av dina följare som ser ett inlägg i flödet). Det finns sidor som tappat enormt mycket trafik, och det finns vissa sidor som klarat sig helt okej. De som istället använt sina privata profiler har gynnats. Liksom de som har FB-grupper kring ett tydligt ämne/målgrupp.

För Boktuggs del så kan jag konstatera att vi får sämre spridning idag än för ett år sedan, och definitivt jämfört med för tre år sedan. Trots att vi har fler som följer sidan. Det beror på att det med Facebooks nya algoritmer krävs att folk reagerar och interagerar med ett inlägg. Och man har inte många sekunder på sig. Om man inte sponsrar inlägget förstås.

En del sidor har löst detta genom att medarbetare gillar, kommenterar och delar varje inlägg så snart de lagt upp det. Andra skruvar inläggen så att de blir ännu mer engagerande (läs provocerande) för att vara säkra på att folk klickar på ett eller annat sätt.

Det finns även teorier om att rörlig bild ger bättre resultat, och att Facebook straffar nyhetssajter (som ju mest delar länkar till sitt innehåll, länkar bort från Facebook) rent generellt. Lite synd är det allt. Jag tror i alla fall inte att en Boktugg-grupp är lösningen på problemet. Eller, den kan lösa det problemet men kommer istället att skapa nya. Dessutom flyttar man inte 5 000 följare över en natt …

Så här framåt kvällen börjar jag också förbereda morgondagens nyhetsbrev, tänka ut vinklar på de texter som ska vara med där. Och att skapa ett nytt utskick i Mailchimp. Våra nyhetsbrevsprenumeranter är viktiga, än mer med tanke på hur Facebook utvecklas. Och snart är ni 7 000 som prenumererar. Även det en milstolpe som ska nås i december.

Yes, du har räknat rätt. Åtta timmars arbetsdag gäller varken entreprenörer eller författare.

Just det, jag skulle ju även gå igenom korrektur på min kommande bok – och helst marknadsföra boken som släpptes i tisdags. Har redan hunnit få både ettor och femmor i betyg på Storytel. Kanske är Familjen Juvelerkvist endast något för den som jobbar i bokbranschen?

Ha en skön kväll!

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL