ANNONS

Svensk Bokhandel gör storförlust – tufft för branschtidningar i bokbranschen

Svensk Bokhandel säljer färre annonser och tvingas därför anpassa kostymen.

Branschtidningen Svensk Bokhandel redovisar en förlust för 2019 på hela 2,5 Mkr. Ägarna tvingades skjuta till 550 Tkr i aktieägartillskott under sommaren. Även Boktugg gick med förlust 2019.

Svensk Bokhandel har i många år levt gott på de tjocka katalogerna som utkommer vår, sommar och höst. Men de senaste åren har antalet annonssidor i katalogerna sjunkit kraftigt (till Höstens böcker 2013 såldes 423 annonssidor, för motsvarande katalog 2020 var motsvarande siffra 171 annonssidor). Flera förlag flyttar pengar från printannonsering till digitala kanaler och kampanjer tillsammans med återförsäljare.

När Boktugg startade som en liten blogg 2014 omsatte Svensk Bokhandel 11,3 Mkr och gjorde en vinst på 847 tkr. Sedan dess har omsättningen för SvB sjunkit, framför allt de två senaste åren. Från 9,7 Mkr 2017 till 8,6 Mkr 2018 och så under fjolåret det stora raset ner till 6,6 Mkr.

Tidningsaktiebolaget Svenska Bokhandel (som ägs till hälften vardera av branschföreningarna Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen) har inte lyckats minska sina kostnader i samma takt. För ett år sedan gjordes en första större åtgärd då antalet tidningsutgåvor minskades från 18 till 11 nummer per år. Men det räckte inte för att parera tappet i annonsförsäljning och i viss mån även prenumerationer.

När årsbokslutet blev offentligt igår så visade det en förlust på 2,49 Mkr för 2019. Omsättningen minskade med nästan två miljoner kronor på ett år. Under våren har VD och publisher PeKå Englund lämnat sin tjänst och ett besparingsprogram genomförts för att sänka kostnaderna. Nu återstår att se om det räcker och ifall man bromsat raset i annonsförsäljning.

Så hur går det för Boktugg? Tyvärr har vi inte lyckats ta hand om alla de miljoner som Svensk Bokhandel tappat i annonsförsäljning. I så fall hade det sett bra ut. Men även Boktugg hade ett tufft 2019 och redovisar en förlust på 547 tkr (vilket var en mindre förlust än året innan, -778 tkr). Omsättningen ökade till 677 tkr. Alltså en betydligt mindre kostym än vår anrika konkurrent.

För Boktuggs del sänkte vi också kostnaderna under andra halvan av 2019. Under våren 2020 har vi ökat omsättningen och samtidigt hållit hårt i kostnaderna och ligger i skrivande stund på plus minus noll för helåret, men det är givetvis så att vi behöver sälja lika bra med annonser och prenumerationer under hösten.

Och för att Boktugg ska kunna göra allt det vi vill och samtidigt vara lönsamt krävs att omsättningen ökar till mellan två och tre miljoner kronor per år. Precis som för SvB är nyckeln annonsförsäljningen där vårt nyligen lanserade digitala magasin är en viktig pusselbit i kombination med att vi ökar antalet läsare stadigt på både webb och nyhetsbrev.

Boktugg är fortfarande en start-up, men siktar nu på att växla om för att växa med lönsamhet efter att ha investerat i flera år.

En utmaning för Svensk Bokhandel är att tidningen alltid varit väldigt billig att prenumerera på. Tack vare de enorma annonsintäkterna (som mest såldes enligt uppgift annonser för över åtta miljoner kronor per år enbart i katalogerna) har man kunnat subventionera prenumerationspriset för förlag och bokhandlare. Eftersom jag jobbat i tidningsbranschen vet jag att många andra branschtidningar kostat flera tusen kronor per år att prenumerera på. Men bokbranschen präglas också av att majoriteten av företagen som verkar där är väldigt små företag, både förlag och bokhandlar. Det i sig skapar en utmaning i att sälja prenumerationer för tusentals kronor jämfört med vissa andra branscher där de minsta företagen omsätter tiotals miljoner.

Uppdaterat: Boktugg har sökt Maria Hamrefors, ny styrelseordförande för Tidningsaktiebolaget Svenska Bokhandel, för en kommentar. Du kan nu läsa dessa nedan med svar på några frågor.

Hallå där, Maria Hamrefors

Du har tagit över ordförandeklubban i Tidningsaktiebolaget Svenska Bokhandel. Gratulerar till nya uppdraget.
– Tack, det är ett intressant och viktigt uppdrag. Jag har suttit i styrelsen sedan hösten 2019 och tar över som ordförande från Patrik Hadenius, som lämnar styrelsen i och med sin nya roll som förlagschef på Norstedts, säger Maria Hamrefors.

Därefter övergår vi till frågor på det vi skrivit om ovan – Svensk Bokhandels dåliga siffror för 2019.

Ni tappar nästan två miljoner i intäkter jämfört med 2018, är det främst annonser som minskar eller?
– Vi kommenterar inte vilka intäktsposter det är som ökar eller minskar, men hela mediebranschen går ju igenom en kraftig omställning sedan många år och det påverkar även oss. Samtidigt finns det en mycket stark kärna i det här företaget i form av förankring bland läsare och annonsörer och redaktionell kompetens.

Ni har genomfört ett besparingsprogram där två (?) tjänster > försvann, räcker det för att nå nollresultat 2020 eller måste ni spara mer?
– Vi gör en rad olika saker för att anpassa våra kostnader och har bland annat sett över organisationen. Nu har vi en jättebra redaktion på plats under Carina Jönssons ledning.

Nu tillskjuter föreningarna 275 tkr vardera, totalt 550 tkr, i villkorat aktiekapital. Hur villiga är man att fortsätta göra det?
– Att föreningarna tillskjuter kapital visar hur viktig man tycker Svensk Bokhandel är för sina medlemmar och för hela branschen. Om föreningarna är villiga att gå in med mer kapital i framtiden – och om det skulle behövas – blir en senare fråga för deras styrelser.

Katalogannonseringen har ju sjunkit stadigt i flera år, har ni lyckats bryta den trenden?
– Katalogerna har en fortsatt stark ställning och en viktig funktion. De är uppskattade både av annonsörerna och läsarna, säger Maria Hamrefors.

Om man jämför med många andra branscher är det väldigt billigt att prenumerera på Svensk Bokhandel, vilket varit möjligt tack vare katalogannonseringen som på sätt och vis subventionerat prenumerationerna. Hur ser ni på möjligheterna att höja prenumerationspriset?
– Vi ser verksamheten som en helhet som består av olika delar som är till nytta för bokbranschen – tidning, kataloger, webb, etc – och som ska vara lönsam, säger Maria Hamrefors.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6400 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se