Svenska Bookself satsar internationellt direkt – utmanar jätten Goodreads

Miles Scherrer och Jessica Mansourati står bakom den nya sociala läsappen Bookself som ska utmana självaste Goodreads. Foto: Pressbild.

Bookself vill med sin app och tillhörande webbtjänst utmana Goodreads (som ägs av Amazon) och skapa en modern social läsplattform. Förebilderna ser de snarare i Kina.

Goodreads startade redan 2007 och har sedan dess växt kraftigt i USA men även runtom i världen. Det finns många svenskar som använder sajten. Amazon köpte Goodreads 2013 och säkrade därmed dess överlevnad. Men samtidigt avstannade en del av innovationen och på senare tid har allt fler kritiska röster höjts mot Goodreads.

En av grundarna till Bookself, Miles Scherrer, tröttnade på hur dåligt Goodreads fungerade och började bygga Bookself som ett sidoprojekt.

– Därefter såg vi att många av de största läsapparna i Kina lyckats öppna upp läsning för yngre generationer genom en mer socialt interaktiv läsupplevelse och mer kreativa betalningsmodeller, säger Jessica Mansourati, den andra av de två grundarna som står bakom Bookself.

Bland förebilderna i öst nämner de WeRead och Ximalaya, två appar som med över 700 miljoner användare sammantaget kombinerar olika format och introducerar helt nya sätt att läsa. Exempelvis genom att möjliggöra interaktion med författare som ger ut ett kapitel i taget, diskutera läsningen med vänner och experter eller utmana andra användare. Det är saker de vill introducera i väst.

Jessica har business-bakgrund från Handelshögskolan och har arbetat med att accelerera svenska företag i USA samt jobbat med kommunikation på bland andra Prime & United Minds, Spotify och Acast. Miles har bakgrund som ingenjör och ekonom och var tidigare VD på AI-bolaget Voxo, affärsutvecklare på Serendipity och in-house-entreprenör hos riskkapitalfonden Sweet Studio.

De båda ser en lucka på marknaden, även om det gjorts försök tidigare att bygga sociala nätverk kring läsning. På gott och ont har Goodreads blivit väldigt dominerande.

– Amazon har med sitt monopol på bokmarknaden gjort att innovationen bland konsumentboktjänster i princip stannat upp. Man köpte upp Goodreads 2013 som har förfallit stadigt sedan dess. Eboksmarknaden har stagnerat och även om ljudboksmarknaden växer kraftigt så ser nästan samtliga tjänster ut som Audible-kopior men med ett sämre globalt utbud och bättre lokalt utbud, säger Jessica till Boktugg.

För ett par veckor sedan lanserade de Bookself. Har du inte hört talas om det? Inte så konstigt, de satsar internationellt och fick in sin app på Product Hunt där amerikanska techbolag varje dag pitchar nya appar, tekniska produkter och tjänster. Bookself fick ett varmt mottagande och röstades upp till en andraplats den dagen.

– Lanseringen resulterade i över 3000 nya användare från 50 länder som delar och
diskuterar sina böcker i appen, säger Jessica.

Ni verkar ha ett internationellt fokus från början, hur har ni resonerat?
– Vi har sett flertalet sociala läsappar växa starkt på lokala marknader och språk för att sedan få svårt att bli internationella communities. Just non-fiction läses och diskuteras i stor utsträckning på engelska oavsett läsarens modersmål och det är ofta ett gemensamt intresse kring ämnet snarare än nationalitet som förenar läsare. Vi växer också globalt från start och har redan användare från över 80 länder, med 30 procent av användarbasen i USA.

Även om man har ett initialt fokus på att bygga ett community för läsare av non-fiction finns böcker i alla genrer sökbara. Appen är uppbyggd för att likasinnade läsare ska kunna bilda sub-communities kring intressen och genrer.

Jessica har tidigare gått in i väggen och diagnosticerats med utmattningsdepression.

– Det har varit en viktig faktor i varför vi väljer att satsa på långformatsläsning i en tid då vi allt oftare konsumerar kortare format som exempelvis online-artiklar, sammanfattningar och inlägg på sociala medier. Vi ser visserligen att långformatsläsning som aktivitet ökar bland unga, men vi ser även att de som läser mycket läser allt mer och de som läser mindre läser allt mindre. Vi tror att det har att göra med att tröskeln för att bygga en vana kring läsning hittills har varit relativt hög, med tanke på hur lättillgängliga andra sociala medier är, säger Jessica och fortsätter:

– Av personlig erfarenhet vet jag att långformatsläsning spelar en kritisk roll i samhällsutvecklingen, inte minst för den ökade psykiska ohälsan och bristen på källkritik bland unga och vi vill göra det lika engagerande som andra medier som konsumeras mer frekvent idag.

Alla i bokbranschen vet att det svåra inte är att ta fram en bra produkt. Utmaningen är att hitta läsare och att tjäna pengar. Hur ser Bookselfs affärsmodell ut, undrar vi?

– Vi kommer i grunden alltid vara en gratis app där läsare får läsinspiration och kan diskutera böcker. På det kommer vi låta våra användare lyssna eller läsa böcker utifrån sina preferenser, vilket betyder att vår affärsmodell kommer kombinera mikrobetalningar och premiummedlemskap. Över tid kommer vi även gå mot bokklubbsmedlemskap med exklusivt, interaktivt innehåll som inte behöver begränsas till klassiska bokformat, säger Jessica.

Den andra givna frågan är förstås kapital och uthållighet, något som knäckt många spännande affärsidéer tidigare.

– Vi har som ett team på två personer inga större kostnader men då vi fått starkt genomslag hos användare utan att lägga några pengar på marknadsföring reser vi en kapitalrunda innan årsskiftet för att accelerera vår tillväxt i samband med att vi även lanserar premiuminnehållet i appen, säger Jessica.

I pressmaterialet kan man också läsa ”Vid årsskiftet kommer vi dessutom att lansera över 250 000 ljudböcker i appen”. Innebär det att Bookself då ska bli en ljudbokstjänst, konkurrera med Storytel och de andra streamingtjänsterna?

– Vi kommer bli en streamingtjänst med fokus på läsning, lyssning, rekommendationer och diskussioner kring internationell non-fiction. Storytel och dess främsta konkurrenter har sitt fokus på deckare, romantik och fiktion på lokala språk, säger Jessica.

Initialt kommer de att jobba med en internationell partner för att ta in den breda ljudbokskatalogen.

Nyfiken? Kolla in Bookself.app för att se om det är Sveriges nästa litterära exportsuccé.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL