Stark medryckande berättelse högsta prioritet i Bonnier Carlsens manustävling

Ulrika Caperius Foto: Caroline Andersson

Vinnaren i den nya manustävlingen hos Bonnier Carlsen kommer inte att ha skrivit på ett angivet tema eller levererat ett visst antal tecken. Hen kommer helt enkelt att ha skapat en riktigt bra berättelse.

Utlysningen av Bonnier Carlsens nya manustävling som gick ut igår (8 maj 2019) fick ett rungande gott gensvar. Efter att TT plockat upp nyheten spreds informationen snabbt och många hörde omgående av sig till förlaget med frågor kring reglerna för tävlingen: hur långt ska manuset vara, vilket radavstånd föredras, ska det finnas ett koncept eller skrivas på ett särskilt tema? Svaret på alla de frågorna är att de praktiska detaljerna är sekundära. För vad Bonnier Carlsen först och främst letar efter är en riktigt god historia oavsett hur den är skriven:

— Det ska vara en stark berättelse som griper tag och låter läsaren sjunka in i den, säger juryns ordförande tillika ansvarig förläggare på Bonnier Carlsen Ulrika Caperius. Jag tror att den som skriver vinnarmanuset är en bra berättare – en person som kan dra en historia från början till slut och få ihop den med allt vad det innebär. Kanske låter det lite luddigt beskrivet men sanningen är att man som förläggare inte riktigt vet vad man letar efter förrän man ser det. Vi hoppas på att bli överraskade.

Med storyn i fokus handlar det för författaren om att kunna handskas med berättarhantverket och utföra det så att manuset blir både spännande och medryckande. Ulrika Caperius och juryn tror på att de berättartalangerna finns där ute någonstans och med tävlingens form hoppas de hitta nya målgrupper som kanske tidigare inte tänkt på att vända sig till ett förlag med sina historier.

— Vi vill ge de personerna en knuff för att ta tag i idéer de bär inom sig eller har i byrålådan, säger Ulrika. Vi gick medvetet inte ut med några specifika regler kring tävlingen mer än att det ska vara ett manus för barn i åldern 7-12 år för att behålla den fria formen för berättandet. Men eftersom så många undrat har vi nu sagt att man kan ha 150 000 tecken som riktmärke – men det kan vara både mer eller mindre.

Bonnier Carlsen har som tradition att använda tävlingar för att hitta nya manus. Flera av deras utgivna titlar som blivit klassiker vid det här laget har kommit fram den vägen, bland annat Kulla Gulla av Martha Sandwall-Bergström, Dårfinkar och Dönickar av Ulf Stark och senast Astons stenar av Lotta Geffenblad. Att prissumman är stor och generös spelar en avgörande roll för tävlingen.

— Det måste finnas något som skapar känslan av att det är värt att ställa upp, säger Ulrika. Det var viktigt för oss att vinstsumman skulle vara stor. Förutom de 100 000 kronorna i prispengar får vinnaren även ett vanligt förlagsavtal.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Idag är det få som lämnar in manus i pappersform till Bonnier Carlsen, det allra mesta skickas in digitalt. Men när arbetsgruppen för manustävlingen spånade kring ramarna för tävlingen kom de fram till att de ville ”back to basics”. De tror att ett pappersmanus manar till den där sista lilla noggrannheten i eftertanke innan man trycker på ”Skriv ut” på ett annat sätt än när man skickar i väg en pdf eller ett word-dokument över nätet.

— De här manusen är viktiga för oss och vi vet att de är viktiga för de som skriver, säger Ulrika. Det finns något särskilt i processen av att stoppa allt i ett kuvert, klistra igen det och gå till brevlådan. Även om den hanteringen är ovanlig idag tror jag att det finns något i metoden som gör att man frågar sig en extra gång om man verkligen är nöjd innan man printar ut ett manus istället för att skicka det digitalt. Sedan hoppas vi att posten gör sitt – poststämpel godkänns, tillägger Ulrika och skrattar.

I juryn sitter vuxna barnboksexperter med mycket erfarenhet, men också några läsare ur målgruppen 7-12-år som ska vara med och välja ut det vinnande bidraget.

— Det känns spännande och helt rätt för oss att ha barn med i juryn, säger Ulrika Caperius. Det är barn som ska läsa och tycka om de här böckerna, och vi tror att barnen i juryn kommer att tillföra viktiga perspektiv i diskussionerna.

Hur många manus hoppas ni på att få in?
— Jag vet faktiskt inte, säger Ulrika Caperius. Men om man får önska sig, 500? Eller kanske 1000? Intresset har varit stort så kanske kan det bli många. Det vore härligt i så fall!

Hela juryn består av:

  • Al Gore Contreiras, 11 år, skolelev                                                                                  
  • Farnaz Arbabi, regissör, dramatiker och konstnärlig ledare för Unga Klara
  • Fredrik Olsson, innehållsutvecklare och ljudboksredaktör Bonnier Audio
  • Gunilla Lind, barnbokhandlare                                                                           
  • Ingrid Danielsson Walldén, 12 år, skolelev                                                    
  • Johanna Lundin, recensent och kulturskribent                
  • Magnus Öhrn, lektor samt föreståndare vid Centrum för barnkulturforskning
  • Maja Engström, 12 år, skolelev                                                                                  
  • Ulrika Caperius, juryns ordförande och ansvarig förläggare Bonnier Carlsen

❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL