Lär dig leva 2 kommer i höst – Facebook en viktig del i 220 000 sålda böcker

Författarna Mats och Susan Billmark tackar Facebook för en del av framgångarna med Lär dig leva. I höst kommer Lär dig leva 2.

En författare som kan skriva under på att Facebook förändrat bokbranschen är Mats Billmark. I oktober kommer Lär dig leva 2, uppföljaren till Sveriges mest sålda egenutgivna bok (220 000 exemplar). 

Den första versionen av Lär dig leva (som Mats skrev tillsammans med Susan Billmark) gavs faktiskt ut redan i januari 2003, men det var när den uppdaterades och skrevs om och släpptes i december 2014 som det tog rejäl fart. Vi har tidigare skrivit om den succéresan.

Fram till idag har boken sålt över 220 000 exemplar vilket sannolikt gör det till den mest sålda egenutgivna boken i Sverige genom tiderna. Kaninen som så gärna ville somna har visserligen sålt 2,6 miljoner exemplar totalt, men inte lika många som Lär dig leva i Sverige.

– Vi skriver just nu på Lär dig leva 2 som släpps i oktober 2019. Med tanke på hur bra första Lär dig leva sålt i Sverige och att den nu är utgiven i 24 länder har vi stora förväntningar på uppföljaren, avslöjar Mats som tillägger:

– Vill inte avslöja innehållet än, men det blir en naturlig fortsättning. Men med mer inriktning på livskunskap än stress och närvaro.

Hur har Facebook förändrats och utvecklats från då ni gav ut första boken fram till idag? 
– Spridningen av inlägg har försämrats oerhört mycket. Nu måste man betala för att få ut inlägg till sina egna följare. Vi har två stora sidor, Lär dig leva (14 000 följare) och Att leva i nuet (54 000 följare).

Hur använde ni Facebook för att lyfta era böcker?
– En kombination av peppande inlägg och smarta säljande inlägg med ”Lär dig leva”.

Hur har Facebook förändrats de senaste två åren som plattform att nå ut? Har det blivit svårare/lättare och hur har ni ändrat ert arbetssätt?
– Stor förändring, det är mycket mer kostsamt att nå ut. Vi jobbar bara med sponsrade inlägg när vi har någon ny produkt eller inför helger då vi vet att det säljs mycket böcker.

Hade ert förlag funnits utan Facebook?
– Ytterst tveksamt, sociala medier har gett oss chansen att synas på en större marknad som var omöjlig att nå ut till tidigare.

Min egen känsla är att det går betydligt långsammare att bygga upp följare på en Facebook-sida idag. Märker ni skillnad?
– Så är det, Facebook har ändrat sina inställningar. ALLT på Facebook kostar pengar nu för tiden …

LÄS ÄVEN: Tre förlagsrävar om hur Facebook påverkat bokbranschen under sina 15 år.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL