ANNONS

Mats Billmark: Vi valde mellan tre stora förlag och gick på magkänslan

Susan och Mats Billmark släpper boken "Lär dig leva NU" på Bookmark i september 2020. Foto: Anna-Lena Ahlström.

Mats och Susan Billmark är framgångsrika egenutgivare som sålt över 250 000 böcker. För Boktugg förklarar Mats varför de ändå kontaktade tre stora förlag med den nya boken och varför de valde just Bookmark.

Igår släpptes nyheten att Mats och Susan Billmark valt Bookmark förlag för sin nya bok Lär dig leva NU som släpps den 28 september 2020. Samtidigt släpps Lär dig leva i nyutgåva liksom handboken Lär dig leva i praktiken.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Vi börjar med det här med egenutgivning. Många egenutgivare drömmer om att bli utgivna på traditionellt förlag. Men inte alla. Många av de mest drivna föredrar att vara sin egen och det finns ett talesätt bland seriösa egenutgivare om att enda gången man tjänar mer på ett traditionellt förlag är om boken inte säljer.

– Det är ju klart mer lönsamt att ge ut en bok själv, då behåller man hela förtjänsten efter att kostnaderna är betalda. Men pengarna var inte det viktigaste, säger Mats Billmark.

Ett skäl som ibland framförs till varför det är bättre att vara utgiven på ett traditionellt och etablerat förlag än på eget förlag är utlandsförsäljning. Det öppnas dörrar om man blir utgiven på ett ansett förlag.

– Men vår första bok är utgiven i 24 länder. Däremot så kommer den nya boken att bli snyggare och bättre redigerad. Ett mer professionellt resultat som vi ser fram emot att presentera utomlands, säger Mats Billmark.

ANNONS

Så om man säljer bra av sina böcker både i Sverige och utomlands, varför traditionellt förlag?

– Det har hänt mycket de senaste tre åren. Dels har streaming och digitala format ökat och där har vi ingen erfarenhet eller kunskap, i alla fall inte när det gäller ljudböcker. Det känns som att till och med fackböcker lyfter på streaming nu, säger Mats Billmark och tillägger:

– Dessutom är det inte lika enkelt att nå ut via sociala medier idag. Det har blivit mer kostsamt och vi får inte den synlighet vi fick 2015.

När han och Susan summerade allt så kände de att de ville ha en backup och valde att kontakta tre förlag som de kunde tänka sig att jobba med. Det visade sig, inte oväntat med tanke på hur bra tidigare böcker sålt, att alla tre var intresserade.

Hur valde ni ut förlag att kontakta?
– Vi träffade Forum eftersom Månpocket gav ut vår första bok i pocket så vi kände Adam Dahlin där. Det var naturligt. Och på Strawberry visste vi vem Anders Sjöqvist var. Slutligen då Bookmark som jag följt ända sedan Sigge Eklund och Alex Schulman gav ut boken Tid där. Jag noterade då att de jobbade annorlunda och speciellt. Dessutom har de rykte om sig att verkligen kunna sälja fysiska böcker, säger Mats Billmark.

Ja, ni vet redan att de valde just Bookmark.

ANNONS

– Alla tre förlagen lämnade liknande bud så i slutändan gick vi på magkänslan. Och så här långt känns det rätt. Jag kan verkligen rekommendera Bookmark. De är otroligt på hugget och framför allt öppna för våra idéer, säger Mats.

Han säger att han alltid varit intresserad av marknadsföringen och det släpper han inte även om de nu har Bookmark som förlag.

– Vi var ju lite rädda att de skulle ta över helt men vi har varit otroligt involverade i hela processen. Även om vi har en otroligt uppbackning med ett helt team så vill vi vara inblandade framför allt i marknadsföringen. Och arbetet med att hitta udda sätt att sälja. Nu har vi lagt en hel kampanj med nya boken till i höst. Det känns väldigt spännande.

Vissa egenutgivare väljer att ge ut andra författare på sitt förlag för att expandera den vägen. Ett exempel är en annan av våra mest framgångsrika egenutgivare – Carl-Johan Forssén Ehrlin (Kaninen som så gärna ville somna) som anställde personal och började bygga ett förlag.

Mats och Susan Billmark har gett ut flera böcker på sitt Inre Hälsa förlag efter monstersuccén Lär dig leva som inte sålt lika mycket men väldigt bra. Dags att må bra 14 000 exemplar och Boken om mitt liv 22 000 exemplar. Steget att ge ut andra författare känns inte så långt.

– Det är många som skickat manus till oss genom åren. Men, nej vi har aldrig funderat på att ge ut andra författare, säger Mats Billmark.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6200 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Däremot var planen att själva ge ut uppföljaren till Lär dig leva som hade arbetsnamnet Lär dig leva 2 och som Boktugg skrev om för över ett år sedan. Den skulle ha kommit ut hösten 2019.

– Vi har skrivit länge på den här boken. Tanken var att ge ut den själva i oktober 2019 men vi hann aldrig så långt. Det kom annat emellan. Vi skrev en del i höstas men det var först i januari när vi åkte till Indien i fem veckor som vi kunde fokusera riktigt på boken, säger Mats.

De första tre veckorna var de nämligen själva och då satt de fokuserat nästan fem timmar varje dag.

– Vi bodde på ett minihotell och ägaren servade oss med indisk mat varje dag. Det var jäkligt skönt, vi skrev mer än halva boken där tror jag.

Utöver att skriva böcker gör Mats Billmark en del föreläsningar. Men den här våren har det inte blivit mycket av den varan.

— Vi hade fyra-fem rätt stora föreläsningar under våren som vi fått ställa in. Men det är inte hela världen. Nu har vi fokuserat på boken istället.

En annan omställning är just att jobba med en redaktör. Även om många egenutgivare hyr in externa redaktörer idag så har inte Mats och Susan gjort det med sina tidigare böcker.

— Nej, tidigare var det vi som skrev och bearbetade. Vi lät kompisar läsa och sen skrev vi om. Men nu har Bookmark tagit in en extern redaktör. Hon heter Malin Bergman och är väldigt bra, mycket noga och lämnar ingenting åt slumpen. Hon ifrågasätter och säger att ”det här måste ni utveckla och förklara”. Resultatet blir en mycket bättre bok, säger Mats och tillägger:

– Men det är också slitsamt. Det är nog största skillnaden mot egenutgivning, redigeringsprocessen. Vi är inte vana vid att någon har åsikter om våra texter så i detalj. Det är jäkligt kul men jobbigt. Samtidigt har vi sagt till henne och förlaget att det är viktigt att inte ta bort oss, vårt personliga språk. Så nu sitter vi och bollar manus mellan oss, det är nog någon månads jobb till.

Och just nu är det stiltje på föreläsningsfronten, de vågar inte planera föreläsningar till hösten ännu och i skrivande stund vet vi inte heller exakt vad som kommer att hända med Bokmässan. Det är ju då och där som boken är tänkt att släppas.

— Den kommer 28 september oavsett. Jag tror den ligger rätt i tiden också nu med corona och många börjar fundera över hur de vill leva sitt liv. Vi har faktiskt uppdaterat första boken också och skrivit en handbok. Så alla tre släpps samtidigt, det blir som ett samlat koncept, säger Mats Billmark.

Den första boken har sålt 148 000 exemplar i fysiskt format. En prestation som få böcker når upp till idag. Hur det blir med ljudboksutgåvan av den nya boken är inte riktigt bestämt ännu.

— Branschen ser annorlunda ut idag. Jag tror inte det är många som säljer ens 100 000 exemplar numera. Det kanske är det vi ska sikta på ändå?


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se