Författarna Mats och Susan Billmark har sålt 200 000 böcker utan förlag

Susan och Mats Billmark skrev bästsäljande boken Lär dig leva.

Den mest sålda fackboken i Sverige 2015 ligger kvar på topplistan för 2016. Självhjälpsboken Lär dig leva har sålt i 190 000 exemplar och 23 länder har köpt rättigheterna till översättning. Mats Billmark, ena halvan av författarparet, berättar om hur det hela började.

Mats och Susan Billmark hade inga planer på att bli författare. Däremot var de entreprenörer sedan länge och drev flera olika verksamheter. Bland annat sålde de godis, te och glass, och under en period drev de bokhandel. Men det hårt arbetande paret nådde till slut sin gräns.

– Vi drev helt enkelt för många verksamheter, samtidigt som vi bildade familj. Det var ingen bra kombination med barn och tre företag. Först blev jag sjuk, både psykiskt och fysiskt, och sedan blev också Susan utbränd, berättar Mats Billmark.

Nog fick vara nog, och för sin egen hälsas skull sålde de sina företag. De orkade helt enkelt inte längre. Båda två sökte hjälp av läkare och psykolog, och som en del i rehabiliteringen fick de i uppdrag att skriva av sig. De började skriva dagbok om sitt mående och vad de gjorde för att må bättre.

– Vi hade några kompisar på middag som frågade vad som hade hjälpt oss mest. Vi berättade om dagböckerna, och lät dem läsa lite. Kompisarna tyckte det var spännande och sa att fler borde få läsa det här, det här skulle kunna hjälpa människor. Så på morgonen efter vaknade jag och sa till Susan: Vi ska skriva en bok, du och jag!

Tillsammans samlade de sina personliga tankar, berättelser och verktyg för att må bättre i en bok som de kallade Lär dig leva. De valde att ge ut den på egen hand, och år 2003 kom boken ut för första gången. Redan då sålde den hyfsat bra, runt 7-8 000 ex, berättar Mats. Över tio år senare, när boken var slut på lager sedan länge, fick de en stor beställning från en kommun i Skåne. Det hade då hänt mycket både med forskningen kring stress och personlig utveckling, och författarna själva hade nya saker att berätta. Vad som var tänkt som en uppdatering slutade med att de under 2014 skrev om halva boken. Sedan ”small det till”, för att använda Mats egna ord, och försäljningen kulminerade under 2015.

”Lär dig leva” har sålt i 190 000 exemplar

I dagsläget har Lär dig leva sålt 140 000 ex inbundet, 10 000 e- och ljudböcker och 30-40 000 ex av pocketutgåvan. Sammanlagt runt 190 000 exemplar. När författarna insåg att boken sålde riktigt bra tog de kontakt med en litterär agent som aktivt har jobbat mot utlandet. Hittills är boken släppt i sex länder, och planerad att släppas i ytterligare 17, som Kina, Japan, Taiwan, Kanada och Italien, för att nämna några.

Varför tror du att Lär dig leva har sålt så bra?
– Jag tror det handlar om att vi är två helt vanliga människor. Vi är inga kändisar, utan folk kan känna igen sig i oss och vår situation. Vi är också väldigt öppna med våra problem i boken, vilket jag tror att folk uppskattar. Sen tror jag också det har bidragit att vi skriver på ett helt nytt sätt med mycket kursiveringar och versaler.

En bidragande anledning till de höga försäljningssiffrorna kan vara att Lär dig leva har fått mycket uppmärksamhet i media. Boken och författarna har förekommit i både tv-soffor och uppslag i dagstidningar. Dessutom är paret Billmark mycket aktiva på sociala medier, vilket Mats tror är en del av framgången. De har bland annat en Facebooksida, Att leva i NUET, med drygt 50 000 följare. Att kommunicera med sina läsare har alltid varit viktigt för Mats och Susan.

– När Lär dig leva var som störst lade vi fyra timmar var om dagen på att svara på mejl och kommunicera med läsarna. Det är nog en del av succén, att vi är lätta att nå. Vi har alltid lagt mycket tid på våra läsare, och det är väldigt givande att ha den kommunikationen. Att se att boken gör skillnad för människor, det är jättehäftigt, säger Mats Billmark.

Paret Billmark ger ut sina böcker utan förlag

Eftersom Mats redan hade entreprenörskapet med sig så tyckte han inte det var så konstigt själv ge ut böcker. Han är van vid att jobba med försäljning och marknadsföring. Faktum är att de aldrig har skickat in något manus till förlag, trots att de vid det här laget har fått anbud från i princip alla större förlag i Sverige.

– Vi har tackat nej till alla. Nu kan vi det här!

Hur är det att ge ut sina egna böcker?
Mycket roligare än jag hade tänkt mig! Jag älskar allting runt omkring, med marknadsföring och statistik och allt vad bokutgivning innebär, säger Mats.

Hur fungerar det att skriva ihop när man även lever ihop?
– Ganska bra tycker jag. Vi är ganska uppdelade när vi skriver, vi gör ett gemensamt upplägg för boken. Susan skriver om sina ämnen och jag om mina. Susan är mer inblandad i själva skrivandet och framtagandet av boken, sedan sköter jag huvudansvaret med layout, försäljning och distribution, så vi har hittat en bra dynamik.

Uppföljaren ”Dags att må bra” inkluderar läsaren

I december släpptes paret Billmarks andra bok, Dags att må bra. Det är en uppföljare till Lär dig leva, som öppnar upp för läsaren att bli mer aktiv. I boken finns övningar där läsaren själv får jobba med fem ämnen: stress, självkänsla, ångest/oro, närvaro och kommunikation.

– För att lyckas med en förändring måste man ta tag i det själv. Det räcker inte att läsa en bok eller gå på en föreläsning. Dags att må bra uppmuntrar läsaren att själv bli aktiv och jobba för sitt eget välmående, berättar Mats.

Hittills har den andra boken fått ett fint mottagande: drygt 10 000 sålda böcker på sex veckor. Vad gäller trenden med må bra-böcker eller självhjälpslitteratur har Mats en känsla av att det debatteras just nu mer än någonsin och att intresset hela tiden ökar. Själv läser han mycket inom genren, och han tycker att det mesta har hög kvalitet.

– Man kan aldrig bli fullärd, det finns alltid något nytt man kan ta med sig.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL