Succéboken om kaninen som ville somna har sålt 2,6 miljoner exemplar

Kaninen som så gärna ville sova är en av de mest sålda svenska barnböckerna med 2,6 miljoner exemplar. Nu kommer den i ny utgåva, med bland annat nytt omslag (till höger). Foto: Fotolia.

Kaninen som så gärna ville somna har blivit en världssuccé och nu har över 2,6 miljoner exemplar sålts världen över. Idag, sju år efter att den släpptes första gången, kommer den i ny tappning med en helt uppdaterad form.

Boktugg har tidigare intervjuat författaren Carl-Johan Forssén Ehrlin som först släppte boken 2011 på eget förlag. Efter att ha utstått flertalet refuseringar bestämde sig han och hans fru för att ta pengarna som egentligen skulle gå till att renovera huset till att själva publicera och annonsera boken.

Boken blev bland annat den första egenutgivna titeln att någonsin toppa Amazons bästsäljarlista, skriver förlag Ehrlin Publishing i ett pressmeddelande. Snart var succén ett faktum och den toppade bästsäljarlistor runt om i världen. Boken var under ett halvår den mest sålda i hela Japan – alla kategorier. Något som har lett till att Carl-Johan nu i höst ska bli intervjuad i japansk tv på bästa sändningstid – där han i en hel timme ska berätta om boken.

Även ekonomiskt har boken varit framgångsrik, vilket syntes då Carl-Johans förlag blev aktiebolag och första (förlängda) verksamhetsåret omsatte 38 Mkr. Därefter har förlaget expanderat till att ge ut även andra författare.

Den uppdaterade versionen av Kaninen som så gärna ville somna blir nu visuellt mer lik hans senaste titlar: Traktorn som så gärna ville somna och Elefanten som så gärna ville somna, men även det senaste tillskottet Modiga Morris: en vecka upp och ner. Boken är illustrerad av Sydney Hanson.

Carl-Johan har en kandidatexamen i psykologi och med sin bakgrund som beteendevetare och utbildare drivs han av att skriva böcker som kan lösa vardagliga problem och skapa förändring i människors liv.

Boken utkommer i ny upplaga idag, den 27 juli. Återstår att se hur många nya barnfamiljer som kommer att köpa denna utgåva? Boken bör redan vara en av de mest sålda svenska barnböckerna genom tiderna.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL