Den svenska marknadsföringslagstiftningen

Den svenska marknadsföringslagstiftningen
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreJuridik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor342
Vikt500 gr
Utgiven2023-01-09
SABOeaae-c
ISBN 9789144159249
Svensk marknadsföringslagstiftning bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv och tillbörlig konkurrens mellan företag samt skydd för konsumenterna. I centrum står marknadsföringslagen, konkurrens­lagen och produktsäkerhetslagen, men boken behandlar även den köprättsliga lagstiftningen, spellagen, lagen om namn och bild i reklam samt reglerna angående mutbrott. Vidare tas näringslivets etiska normer för marknadsföring genom Reklamombudsmannen upp. Processrättsligt framställs domstolsorganisationen med Patent- och marknadsdomstolen, vars beslut kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen. I boken finns ett stort antal rättsfall och etiska bedömningar refererade som kan användas som inspiration i kreativa diskussioner.

I denna nittonde upplaga redogörs för den modernisering av konsument­rätten som skett under 2022. Regelverket har anpassats till den ökade digitaliseringen av marknadsföringen. Marknadsplatser online, konsument­recensioner och rankning av produkter är särskilt reglerade liksom pris­erbjudanden till konsument. Sanktionerna har gjorts effektivare och mer kännbara. En ny konsumentköplag har införts med utförliga civilrätts­liga regler.

Den svenska marknadsföringslagstiftningen är lämplig för kurser i marknadsföring och introducerande kurser i juridik. Den är även värdefull i det dagliga arbetet på marknadsavdelningar och hos reklam- och medieföretag.