Bokmässan väljer Adlibris men tre lokala bokhandlar tar hand om försäljning på plats

Adlibris blir årets försäljningspartner online för Bokmässan i Göteborg. Montage: Boktugg.

Bokmässan har skaffat en ny partner som ska sköta bokförsäljningen online: Adlibris. Men inne på mässan delar tre lokala bokhandlar från Göteborg på uppdraget: Mariaplans Bokhandel, Lohrs Pocket MedMera och Bokskåpet.

Förra året var Akademibokhandeln officiell försäljningspartner för Bokmässan i Göteborg när Bokmässan Play hade premiär. Kritiken var tydlig – det var för krångligt att hitta och beställa böcker kopplade till programpunkterna.

”Nu är det klart hur bokförsäljningen i samband med årets Bokmässa ska arrangeras. Adlibris kommer att ansvara för den digitala bokförsäljningen på Bokmässan Play. Under det fysiska evenemanget på plats i Svenska Mässan delar tre stycken lokala bokhandlar från Göteborg på försäljningsansvaret: Mariaplans Bokhandel, Lohrs Pocket MedMera och Bokskåpet”, skriver Bokmässan i ett pressmeddelande.

– Vi vet att möjligheten att sälja och köpa böcker är viktig för såväl författare och förlag som för våra besökare och är väldigt glada över dessa fina samarbeten. Adlibris kommer att bli en kraftfull partner digitalt och Mariaplans Bokhandel, Lohrs Pocket MedMera och Bokskåpet kommer göra ett fantastiskt jobb på plats, säger Kim Nilsson, marknads- och försäljningschef på Bokmässan i Göteborg.

Bokmässan i Göteborg arrangeras i år som ett hybridevent med studiosamtal som spelas in på Svenska Mässan i Göteborg. Det luftiga mässgolvet byggs om till stora moderna tv-studior som kan ta emot studiopublik i den mån restriktionerna tillåter. Hela programmet direktsänds på Bokmässan Play. Oavsett om man deltar digitalt på Bokmässan Play eller fysiskt som studiopublik kommer det vara möjligt att på ett smidigt sätt köpa de böcker som presenteras i programmet.

Bokförsäljningen på webben tänds upp den 24 augusti i samband med att Bokmässan presenterar årets program. I jämförelse med förra året kommer de aktuella böckerna få en tydligare exponering på sajten genom till exempel bokomslag, något som tyvärr inte hanns med förra året på grund av den snabba utvecklingstakten. Bokhandlarna på plats kommer att samarbeta kring försäljningen under Bokmässan den 23–26 september 2021.

– Vi är väldigt glada över att vara försäljningspartner på årets största event. Med tanke på att det kommer vara viss begränsning i antal fysiska besökare erbjuder vi ett smidigt sätt för alla digitala besökare att köpa böcker under Bokmässan, säger Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris.

Bokmässan Play är en egenutvecklad streamingtjänst som lanserades inför Bokmässan 2020, som för första gången på 35 år inte kunde arrangeras fysiskt på Svenska Mässan på grund av coronapandemin.

”Tjänsten blev mycket uppskattad av tittarna och genererade över 700 000 visningar mellan 24 september 2020–31 mars 2021. 90 % av tittarna gav Bokmässan Play-upplägget betyget ”bra eller mycket bra”. Även förlagen uppskattade Bokmässan Play, i en enkät svarade 94 % att de ville att Bokmässan skulle fortsätta utveckla plattformen, vilket teamet bakom Bokmässan har tagit fasta på”, skriver Bokmässan.

Inför 2022 planeras en återkomst av Bokmässan i en mer traditionell form, med utställning, scen- och monterprogram samt seminarier och samtal. Samtidigt betonar Bokmässan att de nya formaten som utvecklats under 2020 och 2021 även fortsättningsvis ska kunna skapa mervärde för både utställare och besökare, såväl fysiskt som digitalt.

Med andra ord, även i framtiden kommer Bokmässan att vara en hybridmässa men redan i år påbörjas förskjutningen mot en mer tongivande fysisk del. Allt utifrån vilka restriktioner som kommer att gälla i september. Där kom ju nyligen positiva signaler från regeringen om att evenemang under vissa förutsättningar kan få ta emot mer publik.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL