ANNONS

Shadi Bitar nextory
Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory, är nöjd med första kvartalet 2021. Foto: Sofia Pettersson.

Nextory ökade antalet abonnenter med 61 procent första kvartalet 2021

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Även Nextory fortsätter växa kraftigt. Men den enda siffra vi får är +61 procent som avser tillväxten i antalet betalande prenumeranter första kvartalet 2021 jämfört med för ett år sedan.

Nextory är till skillnad från Storytel inte börsnoterat. Ännu, ska kanske tilläggas. Precis som Storytel väljer nämligen Nextory idag att redovisa sitt första kvartal, men det är alltså fortfarande mycket hemlighetsmakeri. Nextory säger själva att de är näst störst i Sverige, men eftersom varken de eller Bookbeat redovisat antalet abonnenter på denna enskilda marknad så går det inte att kontrollera.


ANNONS


En siffra får vi: en ökning av antalet betalande användare på 61 procent under årets första tre månader (Q1-2021) jämfört med samma kvartal förra året (Q1-2020). Motsvarande ökning för Storytel är ”bara” 33,4 procent, men vi vet att ju fler abonnenter, desto svårare att växa mycket procentuellt.


ANNONS


Nextory-appen finns nu tillgänglig i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Nederländerna och snart Norge. Den senaste lanseringen i Nederländerna har hittills varit den mest framgångsrika för bolaget, skriver Nextory och förtydligar: ”Samtliga målsättningar har överträffats under de första fyra månaderna och detta utan att Nextory ens har haft möjlighet att besöka landet”.

– Sett till nya användare har vi haft den bästa starten någonsin på ett nytt år. Nu ser vi mycket fram emot vår kommande lansering i Norge med det största utbudet av norska böcker samlade i en app. Planen är också att lansera i flera nya länder under 2021, säger Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory, i ett pressmeddelande.

Summering av Q1:

  • Nextorys kundbas växte med 61 procent under 2021.
  • Bolagets bästa start på ett år någonsin sett till antal nya användare.
  • Kraftig ökning av antal nystartade familjeabonnemang.
  • Rekordhög kundlojalitet och kraftigt ökat engagemang i appen.
  • Mer än en fördubbling av antal användare i Finland under det senaste året.

Analys: Nextorys största framgång under första kvartalet är kanske inte ökningen i antalet abonnenter utan de avtal som man lyckats skriva på den norska marknaden som innebär att Nextory har ljudböcker från alla de stora förlagen. Kanske ett steg mot ökad konkurrens även i Norge? Och blir det börsnotering i höst eller en ny stor kapitalrunda?

❤️ Tack för att du läste ända hit. Hoppas att läsupplevelsen var positiv. Som du märkte slapp du betalvägg. Om du har möjlighet får du jättegärna bli Supporter (1 kr/dag) och stötta Boktugg så kan vi fortsätta skriva om böcker och bokbranschen. Det går även att swisha en tjuga eller mer.
(Om du redan är Supporter – tack!)

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Lär dig bokbranschen på 5 minuter

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 8000 andra.

SPONSRAT INNEHÅLL