Ny storaffär: Bonnier Books köper 70 procent av norska Strawberry Publishing

Håkan Rudels (Bonnier Books), Alexander Henriksen (VD Strawberry Publishing) och Petter Stordalen. Foto: Pressbild.

Bonnier Books köper majoriteten (70 %) av den norska förlagsgruppen Strawberry Publishing AS. Petter Stordalen och de tre andra grundarna behåller ett delägande på 30 %.

Petter Stordalens hotellimperium har pressats hårt under coronakrisen, vilket bidrog till att utlösa försäljningen av den svenska och danska delen av Strawberry Publishing till Bonnier Books tidigare i år. Svenska Strawberry bytte namn till Bazar förlag.

Strawberry Publishing AS består av de allmänutgivande förlagen Strawberry Publishing och Bastion Forlag som båda verkar på den norska bokmarknaden med utgivning inom skönlitteratur, sakprosa och barn- och ungdomslitteratur.

– Norden är vår hemmamarknad och att kunna stärka vår position i Norge är strategiskt viktigt för oss. Att Strawberrys författare, medarbetare och ägare på så kort tid har hunnit göra ett stort avtryck på den norska bokmarknaden är inget annat än imponerande. Jag ser mycket fram emot välkomna nya kollegor och författare till Bonnier Books och fortsätta tillväxtresan, säger Håkan Rudels, CEO Bonnier Books, i ett pressmeddelande.

Förvärvet av Strawberry Publishing inkluderar många populära författare, exempelvis Jørn Lier Horst, Unni Lindell, Anne B. Ragde, Sophie Elise, Sally Rooney och Jojo Moyes, men även svenska bästsäljande författare som Camilla Läckberg. Förlagsgruppens omsättning ökade från 4 MNOK till över 100 MNOK mellan 2017 och 2019.

– Bokbranschen befinner sig mitt i stora omvälvningar och om vi ​​ska fortsätta att vara snabba och offensiva och samtidigt rusta oss digitalt måste vi stärka förlaget både ekonomiskt och strukturellt. Bonnier Books är en perfekt partner i den meningen ─ de har den tyngd, historia och de förlagsmuskler vi behöver för att fortsätta vår tillväxt och utmana konkurrenter, säger Petter Stordalen, delägare i Strawberry Publishing, om affären.

– I två hundra år har Bonnier utvecklat författarskap, allt ifrån August Strindberg till Lydia Sandgren. Vi är stolta över att bli en del av denna tradition. Att Bonnier ansluter sig till Strawberry ökar konkurrenskraften på den norska bokmarknaden, vilket gynnar läsare, författare och litteratur. Med Bonnier i ryggen blir det också lättare för oss att föra nya och etablerade norska författare ut i världen, säger Alexander Henriksen, VD för Strawberry Publishing.

Förvärvet av Strawberry Publishing måste granskas och godkännas av norska Konkurransetilsynet.

Boktuggs analys: Bonnier Books äger idag storförlaget Cappelen Damm i Norge tillsammans med danska Egmontkoncernen. Detta förlag är i sin tur hälftenägare av Storytel i Norge.

På den norska ljudboksmarknaden pågår samtidigt fullt krig där flera författare, bland andra Jørn Lier Horst har gått ut och kritiserat förlagens agerande då de blockerar ljudböcker i konkurrerande tjänster. De två andra stora förlagen i Norge, Aschehoug och Gyldendal, äger Lydbokforlaget som i sin tur driver tjänsten Fabel – en konkurrent till Storytel.

Frågan är nu ifall Bonnier Books tänker lansera Bookbeat på den norska marknaden eller om det är helt uteslutet tack vare ägandet i Gyldendal/Storytel?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL