ANNONS

Strawberry förlag byter namn till Bazar förlag – barnböcker flyttas till Bonnier Carlsen

Inga jordgubbar till midsommar. Strawberry förlag blir nu Bazar förlag. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Nu har Bonniers bestämt sig. Redan före midsommar skrotas jordgubbarna och Strawberry förlag blir istället … Bazar förlag. Ett namn man redan ägde. Dessutom läggs satsningen på barn- och ungdomsböcker ner och Maja Lindqvist går till Bonnier Carlsen.

”Från och med juni 2020 blir vi Bazar förlag (…) Nu, liksom tidigare, satsar vi på att bygga upp en spännande och varierad lista med fokus på svenska projekt men även noggrant utvalda översatta titlar. Alltid med fokus på vår vilja att förädla och nå ut med starka berättelser”, skriver Rebecka Leffler, VD för Strawberry förlag, i ett mejl till författarna som är utgivna på förlaget.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg.

Ja, jag vill bli Boktugg Supporter!

Redan när Bonnier Books köpte Strawberry av Petter Stordalen så förklarade Håkan Rudels att man inte tänkte behålla namnet eftersom det var så starkt förknippat med hotellkungen och hans verksamheter.

Nu har förlaget valt en enkel och smidig lösning: Bazar förlag. Vars svenska del köptes av Strawberry Publishing i juni 2019 och redan är ett hyfsat starkt varumärke.

ANNONS

Bazar är ursprungligen ett nordiskt förlag med verksamhet i Norge, Sverige och Finland. Förlaget startades 2002 som ett oberoende förlagshus som framförallt ger ut översatt skönlitteratur, de största namnen har varit Lucinda Riley (som flyttades över till Strawberry), Bernard Cornwell och Paulo Coehlo. Förlaget har därmed redan en färdig hemsida, bara där sparar Strawberryfolket många timmars arbete.

En större förändring sker dock. Något som känns helt logiskt. Satsningen på barn- och ungdomsböcker avslutas innan den kommit igång på allvar (de första titlarna släpps i augusti).

Maja Lindqvist som rekyterades till Strawberry från Storytel i december 2019 kommer istället att börja jobba för Bonnier Carlsen som därmed tar över Strawberrys utgivningar. En intressant förstärkning för dem med tanke på hennes erfarenhet av ljudböcker.

– Jag är förstås superglad för att få in en sådan kraft som Maja in på Bonnier Carlsen.  Hon har en bakgrund från flera olika förlag som är relativt unik och har dessutom jobbat mer med digital utgivning än de flesta. Så spännande. Ska bli roligt att jobba med henne i olika utvecklingsprojekt framåt. Bonnier Carlsen är inne i en ganska spännande period där vi rekryterar inom flera områden och det finns förstås en tanke med detta; vi vill bli ännu bättre och starkare inom flera områden och i det pusslet blir Maja en nyckelspelare, säger Mattias Fyrenius, förlagschef på Bonnier Carlsen, till Boktugg.

Ett av de projekt som följer med in där är utgivningen av ett antal titlar från Storytel Kids Original. Vem hade för ett år sedan anat att Bonnierförlagen skulle ge ut Storytels ljudböcker i pappersformat? Förmodligen lika få som anat att Bonniers skulle köpa Strawberry.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 7000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!

Tack för att du läste ända hit. Gör du det ofta får du gärna bli Supporter, stöd Boktugg med 1 kr/dag.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

SPONSRAT INNEHÅLL