ANNONS

Bekräftat: Adlibris lägger ner egenutgivartjänsten Type & Tell efter fem år

Bonniers egenutgivartjänst Type & Tell läggs ner. Än så länge syns inget på hemsidan förutom att man stängt registrering av nya konton, men författarna ska ha fått besked om avvecklingen. Skärmdump: Boktugg.

Bonniers egenutgivartjänst Type & Tell kommer att avvecklas. Det bekräftar Adlibris, som numera äger tjänsten, idag. De lovar hitta lösningar för de författare som gett ut böcker via Type & Tell.

– Vi har beslutat att avveckla egenutgivarsajten Type & Tell. Vi förvärvade tjänsten 2018 men den har inte haft den utveckling vi hoppats på. Vi är måna om att hitta lösningar till alla som använt Type & Tell, så att deras verk lever vidare. Alla kunder kommer att få detaljerad information om detta inom kort, säger Adlibris VD Jonas Karlén, till Boktugg.

Den här artikeln är INTE låst.

Hjälp oss gärna att hålla Boktuggs nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Bli en INSIDER från 96 öre per dag. Du kan också ge ett bidrag på 25 kr eller kanske 500 kr. Eller helt valfritt belopp. Vi tar även Swish

För nästan exakt fem år sedan, den 1 september 2015, lanserades Type & Tell i betaversionen. Det fanns stolta planer på internationell expansion och den lanserades i både Finland och Storbritannien innan dessa avvecklades och fokus lades på den svenska marknaden. Type & Tell lyfte dock aldrig riktigt. Kanske för att den blev en udda fågel som inte passade in på Bonnierförlagen?

Ryktena har surrat en längre tid kring nedläggningen av Type & Tell. När egenutgivartjänsten flyttades in under Adlibris paraply frågade sig alla om det skulle innebära en satsning på tätare integration med nätbokhandeln, likt Amazons KDP-plattform – eller om det var början till slutet och att projektet skulle försvinna bland alla andra utmaningar som Adlibris brottades med.

ANNONS

Svaret blev det senare. Adlibris var tvungna att fokusera på andra områden och när förlusterna ökade så handlade det snarare om att lägga ner eller avyttra allt som inte hörde till kärnverksamheten.

När det stod klart att Adlibrisgruppen blev ny ägare till Type & Tell skrev man på bloggen ”Vi tycker såklart att det här är otroligt roligt. Förvärvet visar på att självpubliceringen är på frammarsch och att även stora aktörer vill satsa på den teknik som gör det möjligt för vem som helst att ge ut en bok! Type & Tell har sedan starten 2015 varit en fristående produkt inom Bonnier och genom detta förvärv får vi mer kraft att nå ut med självpubliceringens möjligheter till ännu fler erfarna och oerfarna författare.”

Det var den 3 juli 2018 och är det senaste inlägget på Type & Tells blogg som fram tills dess ändå uppdaterades tämligen regelbundet.

Man kan tycka att det är märkligt att inte Adlibris valde att lägga resurser på att utveckla Type & Tell och kanske döpa om det och integrera det. Dra nytta av styrkan i att vara Sveriges största nätbokhandel. När man ändå investerat många miljoner.

Nästan 400 böcker har hunnit ges ut via Type & Tell under de här åren vilket är en imponerande mängd – men samtidigt inte tillräckligt många för att bära kostnaderna. Vulkan har under samma period gett ut över 1800 titlar, för att jämföra med en annan stor egenutgivartjänst.

På Type & Tells hemsida ser det vid första anblicken ut som vanligt, men om man klickar på ”Skapa konto” får man beskedet: ”Vi har stängt möjligheten att skapa nya konton tills vidare.”

Enligt uppgifter till Boktugg har flera författare nu fått förhandsinformation om att Type & Tell går i graven och efter Boktuggs avslöjande bekräftades nedläggningen av Adlibris under torsdagen.

Författare: Blev ännu sämre efter att Adlibris tog över

En författare som har gett ut två böcker på Type & Tell men ännu inte fått någon information om någon nedläggning är Mattias Lönnqvist. Han har följt egenutgivartjänsten resa under flera år som användare.

– När Type & Tell startade så var det en ganska offensiv satsning, med en
ordentlig IT-avdelning och där man testade plattformen ordentligt. När
de kommit typ 90% verkade Bonnier ledsna och skar bort all egen
utveckling, vilket innebär att när det dyker upp fel så plockar de in
externa resurser enbart för det, och de har haft en hel del fel, säger Mattias Lönnqvist som själv drabbades av tekniska problem på plattformen.

— Redan 2018 gick de från tre till två möjliga typsnitt, eftersom ett av
dem gav konstiga fel vid tryckning. Det var just det typsnitt som jag
använde, så jag fick göra om en hel del. Sedan har de haft fortsatta
problem. Jag fick göra om tryckfilen flera gånger för min andra bok
(Konflikternas tid) eftersom ett av typsnitten, för ligaturer, hade
unicode istället för tecknet (dvs det dök upp ”&#xFB02”), säger Mattias.

Han nämner fel som att de missat skicka böcker till BTJ och att eboken inte gjorts tillgänglig på Apple på grund av att Type & Tell inte laddat upp omslag i rätt upplösning. Än värre: från mitten av december och över julen 2019 var alla böcker som gavs ut via Type & Tell flaggade som ”tillfälligt slut” hos Adlibris – men inte hos Bokus.

ANNONS

Han hoppades annars att internförsäljningen av Type & Tell till Adlibris skulle bli ett lyft när den presenterades.

– Då tänkte jag att de skulle göra någonting offensivt, använda att Adlibris är en stor plattform för försäljning online, men istället blev Type & Tell ännu sämre. Det senaste året har de inte kommunicerat någonting alls, och de skickar inte ens ut sammanräkningar längre, så det får man gå in och hämta på sajten. Senaste mejlet från dem – som de initierat – var i november förra året då de hade en rabattkampanj på publiceringspaket, säger Mattias.

Han och övriga författare ser nu ut att få leta efter en ny egenutgivartjänst – eller att göra egenutgivningen på egen hand. Eftersom Type & Tell använder Publits plattform för tryck och distribution talar det mesta för att redan utgivna böcker ska kunna vara tillgängliga även i fortsättningen.

Lär dig mer om bokbranschen!


Över 6400 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. Två gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt - det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel, via smidig kortbetalning25 kr eller 150 kr eller välj annat belopp. Du kan även swisha till 123-483 18 71klicka här för QR-kod. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på INSIDER Basic eller Business och läsa Skrivtugg och Analysbrevet.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 25 år tillbaka och författare till nio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se