Bokbranschen efter corona är fel fokus – de närmsta åren är under corona

När återgår allt till det normala? Vi kan längta efter ett slut på social distansering, men för den som driver företag handlar det om att anpassa sig till vår nya verklighet. Foto: iStock.

När återgår allt till det normala? Frågan som bokhandlare, förlag och arrangörer ställer sig just nu. Men det är fel fråga att ställa.

Det är inte bara i bokbranschen som folk längtar efter att allt ska återgå till det normala. Att vi ska kunna ta i hand, kramas, resa, gå på mässor och allt annat som vi tog för givet i början av 2020.

Vi rapporterar om hur förlag och bokhandlare och författare påverkas av den nuvarande situationen, tappad försäljning, inställda seminarier och signeringar. Allt som inte går att göra under coronapandemin.

Det här är nyckelordet faktiskt, under pandemin.

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!

Som så ofta söker jag mig utanför branschen för att hitta svar. Och då träder ett mönster fram som visar att väldigt många företagsledare inte alls gör prognoser över när allt ska återgå till det normala.

Istället har de full fokus på att ställa om verksamheten så att den fungerar under coronapandemin, med de förutsättningar som gäller här och nu och som kan förväntas gälla inte bara fram till hösten utan under flera år framöver.

Jag minns att en författare som själv jobbat i läkemedelsbranschen tidigt ifrågasatte de här utspelen om att ”i höst har vi ett vaccin” och påpekade att även om det investeras mer tid och pengar i forskning kring Covid-19 än många andra tidigare virus så skulle det vara extremt snabbt med ett vaccin på marknaden inom ett till ett och ett halvt år. Snarare skulle man räkna två-tre år.

Nu läser vi om nya utspel från Donald Trump som tror på vaccin i höst. Jag tror inte vi ska hoppas på att det räddar julhandeln och innebär att vi kan ha en ”vanlig” jul.

Och även om allt återgår till det normala, antag att vi uppnår flockimmunitet i kombination med bred vaccinering hösten 2021, så är det ett nytt normalt. Världen förändras hela tiden.

Många av de förändringar som tvingas fram under pandemin kommer att bli bestående. De företag som överlever är de som anpassar sig. Eller ska vi snarare säga utvecklas.

Jag ser att mängder av förlag och bokhandlare gör just detta. De utvecklas, hittar en väg framåt för att kunna göra sitt jobb även om det delvis är ett nytt jobb. Det är bokhandlare som tar emot beställningar och går ut och lämnar böcker till kunderna i bilen. Det är förlag som arrangerar digitala signeringar eller releasefester.

Men precis som genom världshistorien så innebär detta att de som inte klarar av att utvecklas, förändras och anpassa sig till den nya situationen kommer att få det tufft att överleva. Digitaliseringen av bokbranschen började inte med coronapandemin, den har pågått i flera år. Men dagens situation blev en katalysator som accelererade utvecklingen.

Det jobbiga är förstås att en av de framgångsfaktorer som den fysiska bokhandeln sett i konkurrens med nätbokhandel och helt digitala böcker var det personliga mötet och event. Två saker som plötsligt blev mycket svårare i coronatider. Svårare – inte omöjliga.

Så för alla i bokbranschen gäller det att först ställa sig frågan: Hur kan mitt företag blomstra med de förutsättningar som gäller under coronapandemin? Därefter ställa frågan: Vilka av förändringarna som sker just nu kommer att vara bestående och prägla bokbranschen framöver – med eller utan pandemier?

De här frågorna följer vi givetvis på Boktugg. Precis som vi gjort de senaste sex åren när vi samtidigt gått från noll till över 130 000 unika besökare per månad på sajten. Vi tar upp trender innan de är mainstream och vi går bakom kulisserna. Om du jobbar i branschen och verkligen vill förstå vad som händer ska du givetvis prenumerera på Analysbrevet (1 272 kr/år).

Precis som alla andra företag i branschen jobbar vi ständigt med att utveckla vår egen affärsmodell. Hur tar vi betalt för journalistik? Ett sätt är förstås att lägga hela sajten bakom en betalvägg och tvinga alla att betala. Det skulle innebära att sikta in sig på en mindre målgrupp.

Men vi ser att det finns ett behov hos förlagen att nå ut till konsumenter av böcker på ett kostnadseffektivt modernt sätt. Och till återförsäljare och bibliotek. Vi vill att Boktugg även i framtiden blir en mötesplats för både branschen och de som läser/lyssnar på alla dessa böcker. Boktugg är unikt på det sättet.

Vi tror att det även under en pandemi finns behov av att annonsera för att marknadsföra sina böcker och litar på att vanliga trogna läsare stödprenumererar och de som driver företag i bokbranschen betalar för Analysbrevet. På det viset genererar vi intäkter som vi kan investera i att fortsätta bevaka den enormt spännande tid som bokbranschen går igenom just nu.

Hur ska ditt företag i bokbranschen inte bara överleva utan blomstra under pandemin de kommande åren?

Lär dig mer om bokbranschen!
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL