Vecka 17: Fysisk bokhandel fortsatt ner, nätbokhandel ökar kraftigt

Den fysiska bokhandeln tappar fortfarande jämfört med föregående år. Däremot går nätbokhandeln bättre. Foto: iStock. Graf: Förläggareföreningen. Montage: Boktugg.

För första gången under coronakrisen ökade den totala (fysiska) bokförsäljningen (+3,8 %) jämfört med samma vecka 2019. Fysisk bokhandel -36,9 % och nätbokhandel +28,1 %. Men påsken spökar.

För förlagen är den senaste veckorapporten från Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen lite positiv: totalt ökade försäljningen (av fysiska böcker) under vecka 17 med 3,8 procent jämfört med samma vecka förra året.

MEN, förra året var måndagen i vecka 17 Annandag påsk. Så siffrorna är inte riktigt jämförbara. Vilket veckosiffror sällan är, som bokhandlare vet. Till och med månadssiffror påverkas av när påsk och andra högtider hamnar. Och om röda dagar infaller på en söndag eller ej. Antalet handelsdagar helt enkelt.

Låt oss titta på siffrorna i alla fall. Tydligt är att internetbokhandel (redovisas tillsammans med bokklubbar i statistiken) är en vinnare i krisen. Sammanlagt under vecka 11-17 så har deras försäljning ökat med 6,3 procent. Eller 14,8 Mkr.

Men samtidigt har den fysiska bokhandeln under hela perioden tappat 37,4 procent eller 44,1 Mkr. Det är ett par bokhandlars årsomsättning.

Dessutom har Dagligvaruhandeln backat 24,6 procent veckan 11-17, vilket är 7,3 Mkr mindre i bokförsäljning. Så totalt på dessa tre kanaler under dessa sju veckor har försäljningen av fysiska böcker backat med 9,5 procent, eller 36,5 Mkr.

Bokförsäljningen i de olika fysiska kanalerna under vecka 11-17, 2020 förändring jämfört med samma vecka föregående år. Graf: Förläggareföreningen.

Det här är självklart ett brutalt slag mot den fysiska bokhandeln. I det sammanhanget ska man komma ihåg att detta är siffror för hela Sverige. Vissa bokhandlare har klarat sig bättre, det finns butiker som sålt lika mycket 2020 som 2019 under april månad. Med andra ord finns det butiker som tappat betydligt mer än en tredjedel av försäljningen. Vissa butiker har halverat intäkterna senaste månaden.

Och en bokhandel säljer inte bara böcker. En butik som tappar väldigt mycket besökare minskar såklart sin försäljning av andra varor också. Även om vissa bokhandlar kan kompensera minskad bokförsäljning med ökad försäljning av spel och pussel. Krisen slår alltså inte på samma sätt överallt.

Är det värsta över? Nej, troligen inte med tanke på att smittspridningen än så länge är störst i Stockholm och förväntas öka i resten av landet. Vilket i sin tur innebär att handlare på andra orter kan förvänta sig sämre försäljning i maj.

En annan fråga är såklart ifall en del av den förlorade bokförsäljningen egentligen inte är kopplad till coronakrisen utan digitaliseringen. Vi ska komma ihåg att fysisk bokhandel förra året tappade 56 Mkr jämfört med 2018. Det var på helåret förstås. Men perioden mars-april 2019 var försäljningen i fysisk bokhandel 19 Mkr lägre än 2018. Då låg raset främst i mars månad (-16,4 %) medan april var okej (+0,7 %).

Vi vet att prenumerationstjänsterna växer för varje månad. Det har kommit till en punkt där de faktiskt äter miljoner av den fysiska bokförsäljningen. Så en viktig fråga som vi ännu inte vet svaret på är förstås: Hur mycket av de tappade miljonerna 2020 beror på corona och hur många beror på förändrade konsumtionsmönster. De sistnämnda accelereras eventuellt av att våra möjligheter att röra oss minskar. På samma sätt som fler kontorsråttor lär sig använda Zoom kommer fler vanliga läsare att upptäcka streaming.

I detta skede av utvecklingen hade det varit intressant med månatlig försäljningsstatistik. Inte bara med anledning av coronakrisen utan för att se hur den fysiska bokförsäljningen utvecklas – och på samma sätt hur den digitala gör det.

Fotnot: Statistiken är baserad på den försäljning som är inrapporterad den 1 maj. Försäljningsstatistiken som presenteras på årsbasis, där också digitala abonnemangstjänster ingår, uppskattas täcka mer än 80 procent av all försäljning av allmänlitteratur i Sverige. Eftersom digitala abonnemangstjänster inte ingår i denna separata försäljningsstatistik med anledning av Coronakrisen är bortfallet större. Det är värt att notera att bortfallet i övrigt främst består av små, oberoende aktörer i fysisk bokhandel samt försäljning i dagligvaruhandel.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på Analysbrevet.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL